Astronautika

Komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

11. 04. 07

Ovo je prva slika koju su brojni gledaoci u Kontrolnom centru "Karaljov", koji se nalazi na periferiji Moskve, videli u nedelju, 9. aprila 2007. godine, nakon pristajanja svemirske kapsule "Sojuz" na ISS. Pozadi, s leve na desno gledano, nalazi se američki astronaut Miguel Lopez-Alegria, Rus Mihail Tjurin i astronautkinja Sunita Williams, a napred su kosmonauti Fjodor Jurčikin i Oleg Kotov i američki milijarder Charles Simonyi.

Jurčikin, Kotov i Simonyi su, nakon 50 sati leta, oko 19:10 po Griniču konačno stigli na Međunarodnu stanicu.

Stižući konačno jutros na Međunarodnu kosmičku stanicu, dva ruska kosmonauta i američki milijarder su između ostalog sa sobom doneli i gurmansku hranu, što je naišlo na toplu dobrodošlicu trenutne posade na stanici, ali i aplauze gledalaca i milijardereve prijateljice, slavne Marthe Stewart.

Ova žena, guru američkog životnog stila na visokoj nozi, nalazila se sve vreme među ruskim i američkim zvaničnicima i posetiocima koji su u ruskom kontrolnom centru nadomak Moskve, posredstvom brodskih kamera, uživo pratili približavanje "Sojuza" stanici i blagi trzaj kada je konačno pristao. Stewartova je inače prijateljica Charlesa Simonyija, Amerikanca koji je platio skoro $25 miliona da bi postao peti čovek koji je privato uspeo da ode u kosmos.

Kapsula "Sojuza" je automatski pristala na ISS, i nakon 90 minuta priprema, Simonyi i dva ruska kosmonauta su se konačno obrela u svemirskoj stanici, gde su mogli da skinu skafandere.

Video–veza uspostavljena sa centrom "Karaljov" je prikazala troje nasmejanih "domorodaca" kako se srdačno i prisno grle sa trojicom pridošlica.

"Kako je izgledalo lansiranje?" želeo je Simonyi da sazna od gledalaca u Kontolnoj sobi.
"Lansiranje je bilo prelepo, Charles," javila je Stewartova svom prijatelju. "Želela bih samo da ti kažem da smo svi mi ovde srećni zbog sigurnog i lepog puta, i da svi ovde smatramo da si ti pravi svemirski pionir."

"I znaš šta još, Charles? Sad stvarno možeš svima da kažeš da ti nisi sa ovog sveta," našalila se ona.

"Martha, stvarno je velika čast biti trenutno ovde," odgovorio je ushićeno Charles.
Onda se, na radost gledalaca, ovaj Amerikanac mađarskog porekla okrenuo naglavačke i sa svojim bratom Thomasom razmenio čestitke na mađarskom jeziku.

Dolazak nove posade uvek je sretan događaj na vasionskoj stanici, a ovog puta to je posebno uživanje, jer je Simonyi sa sobom doneo i bogat meni.

Jelovnik, koji sadrži i marinirane prepelice i skupo vino, sastavila je lično Stewartova (o tome sam već pisao), koja je lično prisustvovala i lansiranju rakete sa Bajkonura u nedelju.

Simonyi će se na Zemlju vratiti tek 20. aprila zajedno sa Tjutinom i Lopez-Alegriom, koji su na stanici još od septembra prošle godine. Drugi Amerikanac, astronautkinja Sunita Williams, ostaće na stanici zajedno sa Rusima Jurčikinom i Kotovim još 190 dana.
Svečani ručak će biti serviran u četvrtak, kada se u Rusiji slavi Dan kosmonauta, a kojim se obeležava prvi let u kosmos Jurija Gagarina.

Simonyi (58), koji sada živi u Americi, postao je slavan i bogat kao kompjuterski softveraš, a naročito kao jedan od ljudi koji su razvili programe Microsoft Word i Microsoft Excel.
Simonyi je sa sobom u kosmos poneo i mali uzorak papirne kompjuterske trake koju je pre nekoliko decenija koristio kada je prvi put uspešno programirao jedan kompjuter – bio je to tadašnji glomazni sovjetski kompjuter nazvan "Ural–2".

Dok bude na stanici, Simonyi će biti uključen u brojne eksperimente, koji uključuju i merenje nivoa radijacije i proučavanje bioloških organizama u brodskoj laboratoriji.

(11.04.2007.)