Astronautika

kosmonautika
ESA I NASA SARAĐUJU

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

Danas je javljeno da su ESA i NASA udružile snage, i da će sledeće dve nedelje zajedno da posmatraju Jupiter, i to s dve svemirske letilice jednovremeno. "Rosetta" će da da globalnu sliku, jer posmatranja vrši sa svoje pozicije u blizini Marsa, dok će "New Horizons" pružiti obilje podataka iz "prve ruke", jer se trenutno nalazi veoma blizu najveće planete solarnog sistema.

Saradnja će otpočeti krajem nedelje, a svi se slažu da je ovo jedinstvena prilika do sada da se obe letilice testiraju i da prikupe obilje podataka o ovoj još uvek misterioznoj planeti.

"Nismo mogli da propustimo ovakvu priliku, i ne ispitamo Jupiterovu meteorologiju, aurore, satelite i magnetosferu," izjavio je dr Alan Stern sa SwRI, i glavni u misiji "New Horizons".

Jedan od glavnih ciljeva "Rosette" biće divovski torus naelektrisanih čestica oko Jupitera. Poznatiji kao Iov torus, on se nalazi na Iovoj orbiti i baš tu gde se ovaj satelit nalazi, tu je i najgušći.

Po jednoj teoriji, za njegovo postojanje treba zahvaliti česticama sumpora koje izbacuju Iovi vulkani. U kosmosu, atomi i molekuli gube elektrone i pretvaraju se u jone.

Ideja o zajedničkom posmatranju dve letilice je potekla baš od dr Sterna. On ne samo da je glavni za "Horizons", vec je i glavni za prikupljanje podataka "Rosettinog" instrumenta ALICE.

ALICE je kao što sam do sada bezbroj puta rekao, zapravo jedan ultraljubičasti spektrometar, projektovan da analizira gasove koje će da ispusta kometa, krajnji cilj "Rosette", i koji će pomoći naučnicima da otkriju eventualno prisustvo vodne pare, ugljen-monoksida i ugljen-dioksida. Do tada, ova sprava će da bude glavno oružje u borbi sa tajnama Jupitera. Pomagaće i instrumenti VIRTIS (Visible and Infrared Thermal Imaging Spectrometer) i OSIRIS (Optical, Spectroscopic, and Infrared Remote Imaging System).

"Rosetta" će ukupno 6-8 dana ispitivati Jupiter, ali će to biti razvučeno na period od dve nedelje. Svaki put kada dođe na red na "Rosettu" da otvori svoje oči, to nikada neće trajati kraće od nekoliko sati, što će omogućiti instrumentima da uhvate što više svetlosti sa 585 miliona km udaljene planete.

"Rosetta će nam pružiti predstavu o tome šta 'Horizont' trenutno vidi u krupnom planu," kaze Stern.

"Rosettin" uređaj ALICE je zapravo poslužio kao prototip za isti takav ultraljubičasti sistem na "New Horizonsu". Kada jednom stigne do Plutona, ALICE će biti iskorišćena za proučavanje jedne od najzagonetnijih pojava na Plutonu - njegove tanke i promenljive atmosfere.

Ko do sada nije zapamtio, da ponovim: "Rosetta" je lansirana na današnji dan, 2. matra ali 2004. godine, i trenutno kruži unutrašnjim Sunčevim sistemom, gde će nakon 4 "bliska susreta" sa Zemljom i Marsom da bude izbačena iza Jupiterove orbite, na zakazani randevu sa kometom Churyumov/Gerasimenko. Kao i svi pametni, krenula je na vreme, jer do sastanka ima još fore - sve tamo do 2014. godine.

Evo i slike:

Ovde se sematizovano vidi blizina Jupitera. Dat je jedan deo radijacionog pojasa (crveno), Iovog torusa (zeleno) i Evropinog torusa (plavo). Dva poslednja torusa su nastala kao posledica atmosfera Ia i Evrope. Slika je nastala na osnovu merenja koja je odradio "Cassini".

Mislim da će o "Rosetti" u izveštajima ESA da bude još malo i - to je to. Ide u hibernaciju i biće uključivana recimo jednom godišnje da se vidi ko je živ a ko mrtav. Ako većina bude živa, čekaćemo 2014. i tu kometu, da vidimo i to spuštanje lendera na nju.

ROSETTA - VESTI

Poseta centru ESA

Plan susreta sa asteroidima

Prolaz pored Zemlje i takmičenje

Pisma: O Rozeti

Rosetta uspela da snimi "Pariz"!

"Rosetta" spremna za kritični manevar