Astronautika

dragovic@net.yu

30. 01. 07.

Kliknite na snimak
Animacija, 114 Kb, format AVI

Juče, 28.01.2007. svemirska letilica Evropske svemirske agencije (ESA), "Rosetta", je prvi put "ugledala" asteroid (21) Lutetiju, jedan od usputnih ciljeva ove dugoročne misije. OSIRIS, sistem kamera visoke rezolucije ove letilice, uspele su da snime Lutetiju tokom manevara preduzetih za postepeno približavanje Marsu. Letilica će mu se najbliže približiti već 25. februara 2007. godine, i to iskoristiti za naredno gravitaciono ubrzavanje.

Tokom dugog puta do konačnog cilja, komete 67P/Churyumov–Gerasimenko [1], orbiter "Rosetta" ima u programu izučavanje dva asteroida – (2867) Šteins i (21) Lutetiju, koja se oba nalaze u Glavnom asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera. Asteroidi, kao i kometa, poseduju obilje korisnih podataka o poreklu Sunčevog sistema, čije bolje razumevanje predstavlja glavni naučni cilj misije "Rosette".

Oba asteroida će tokom septembra 2008. i jula 2010. godine biti proučena iz velike blizine, ali članovi naučnog tima misije već su spremni da počnu sa prikupljanjem podataka o njima. Ovu priliku žele da iskoriste za bolju pripremu i baždarenje instrumenata i tako spremno dočekaju kampanju snimanja ova dva asteroida koja ih čeka u skoroj budućnosti.

Kliknite na snimak
prelet.jpg (53898 bytes)

Na svom 10–godišnjem putu ka kometi 67P/Churyumov-Gerasimenko, "Rosetta" proleće pored jednog od asteroida (umetnička predstava)

"Rosetta" će prvi put fotografisati Šteins 11. marta, dok je Lutecija, ili kako Amerikanci pogrešno izgovaraju Latiša, prvi put slikana tokom 36 časova duge osmatračke sesije preduzete 2. i 3. januara ove godine sa daljine od oko 245 miliona kilometara od asteroida. Za ove osetljive poslove zadužen je bio optički sistem OSIRIS (Optical, Spectroscopic, and Infrared Remote Imaging System), ugrađen na orbiteru "Rosetta".

O Šteinsu i Luteciji se zna vrlo malo. Zapravo, o asteroidima se generalno zna vrlo malo. Od tolikih miliona asteroida koji naseljavaju Sunčev sistem, iz blizine je proučeno samo nekoliko njih.

Koliko nam je za sada poznato, Šteins i Lutecija imaju prilično različite karakteristike. Šteins je relativno mali [2], prečnika svega nekoliko kilometara, dok je Lutecija [3],mnogo veća, prečnika od oko 100 km

Osmatranja Lutecije preduzeta početkom januara bila su zapravo usmerena prvenstveno ka određivanju pravca rotacije ovog asteroida. Takva ispitivanja se postižu proučavanjem tzv. "svetlosne krive" asteroida – analizom promena emitovane svetlosti sa posmatranog objekta, moguće je odrediti pravac njegove rotacije. Analizom podataka koje je sakupio OSIRIS potvrđeno je da su Lutecijini polovi usmereni ka ekliptičkim koordinatama (β, λ) = (3°, 40°) ili (β, λ) = (3°, 220°), sa mogućom greškom od 10°. Iz toga proizilazi da mu je osa prema ekliptici nagnuta za 85°, odn. 89°, što znači da se Lutecija okreće pod približno pravim uglom u odnosu na ravan ekliptike, slično Uranu ili Plutonu.

Mars.jpg (315933 bytes) Ovaj snimak Marsa (vidi se pri vrhu slike) i Mlečnog puta dobijen je 3. decembra 2006. godine, kada je izvršena poslednja serija provera instrumenata i kamere OSIRIS, smeštene na orbiteru "Rosetta". Zbog dugačke ekspozicije, Mars je okružen znatnim svetlosnim haloom. Tokom predstojećeg prilaska Marsu, "Rosetta" će iskoristiti svoj imaging sistem i imaging spektrometre da bi sakupila podatke o hemijskom sastavu Marsove atmosfere, njenoj interakciji sa solarnim vetrom i Marsovom zračenju. Takođe će biti fotografisani i Marsovi sateliti, Fobos i Dejmos.

Obavivši poslednja posmatranja Lutecije, "Rosetta" se sada u potpunosti usresređuje na sledeću fazu misije: "gravitacionu praćku" planete Mars. Naime, već krajem februara, gravitaciona sila Crvene planete će biti iskorišćena da ubrza i "ispali", kao neki kamen iz praćke, ovu letilicu ka Zemlji, a odatle će u novembru 2007. godine opet jednim sličnim manevrom biti ubrzana ka svom konačnom cilju.

U međuvremenu, "Rosetta" nastavlja da nas uverava da je u pitanju fantastična svemirska letilica, krećući se poput nekakve "bilijarske kugle" među planetama, i sakupljajući podatke i slike objekata koje sreće na svom putu.

[1] Kometu su 1969. god. otkrili astronomi iz Alma–Ate. Trenutni orbit. period joj je 6,6 godina, nagib orbite 7,1°, a prečnik 4 km.
[2] Ovaj asteroid E klase, otkriven je 1969. god. Ima izrazito veliki albedo, a prečnik mu je oko 4,6 km. "E" potiče od piroksinskog silikatnog minerala enstatita, bogatog magnezijumom i gvožđem. "Rosetta" će ga 5. septembra 2008. ispitati sa udaljenosti od 1.700 km pri brzini od samo 9 km/s.
[3] Ovaj asteroid M klase, otkriven je još 1852. godine. Ime je dobio po starolatinskom nazivu grada Pariza. Ovo "M" govori da je sačinjen od metala i to je prvi takav koji će biti posećen. Poluvelika osa orbite iznosi 2,435 A. J., orbitalni period 3,80 godina, a period rotacije 8,165 sati. "Rosetta" će ga 10. jula 2010. ispitati sa udaljenosti od 3.000 km pri brzini od 15 km/s.

(29.01.2007.)