Astronautika

astronautika
KINEZI PONOVO U SVEMIR!

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Prema riječima direktora «China National Space Administration (CNSA), Sun Laiyan-a, dvoje kineskih astronauta, ili kako ih Kinezi nazivaju – "taikonauti", poletjeti će u svemir 13. oktobra svemirskim brodom "Shenhzou VI", na petodnevnu svemirsku misiju!
Samo lansiranje biti će obavljeno sa raketodroma Jiuquan, u pustinjskom području nedaleko granice sa Mongolijom, u 02:00 sata po našem vremenu, raketom-nosačem "Dugi Marš".

Shenzhou - presek stanice

Iako je ranije bilo najava kako bi ova, druga po redu, kineska svemirska misija sa ljudskom posadom mogla biti lansirana za vrijeme Kineskog nacionalnog praznika (01. oktobra) vjerojatno je naredbom Centralnog komiteta lansiranje odgođeno za petnaestak dana.
Naime, iako je svemirski program stvar ne samo znanosti već i prestiža (Kina je, osim Rusije i SAD jedina zemlja na svijetu koja je lansirala čovjeka u svemir!), možebitan neuspjeh misije ostavio bi preveliku mrlju na sam dan obilježavanja nacionalnog praznika.

Za vrijeme svemirskog leta taikonauti će obaviti mnogobrojne vojne i znanstvene eksperimente, od koji su za Kineze najvažniji provjera funkcioniranja svih sustava broda, zemaljske podrške, ali i orbitalnog modula u koji će taikonauti ulaziti i izlaziti (dosada je u ranijim misijama taj dio broda letio samo u automatskom režimu!), taikonauti će u svemiru spavati i jesti, kao i obavljati tjelesne potrebe, isprobati svemirska odijela.. što je sve nužno prije narednog koraka, istovremeno slanje dvije letjelice sa ljudskom posadom, te sastajanje spajanje i ponovno odspajanje letjelica u Zemljinoj orbiti negdje tijekom druge polovice 2007. godine.

Najavljivan izlazak taikonauta izvan broda u otvoreni svemir službeno je otkazan, iako je gotovo sigurno kako Kinezi nisu odustali od tog važnog eksperimenta, već će ga provesti u tajnosti za slučaj da nešto "pođe po zlu".

Kina je posljednjih godina načinila značajne korake koji joj omogućavaju da se aktivno uključi u svemirsku utrku, kupljena ruska svemirska tehnologija iz ranih sedamdesetih godina omogućava im formiranje svemirskog laboratorija i svemirske stanice u narednih 5 – 10 godina, a nekako u to vrijeme valja očekivati i prve letove kosookih oko Mjeseca, nešto kasnije i njihovo spuštanje na Mjesečevo tle.

Da se ovdje ne radi o utopiji valja spomenuti kako je sadašnja kineska tehnologija modernizirana Ruska tehnologija iz ranih sedamdesetih namijenjena za put na Mjesec.

Nepunih 120 sati nakon lansiranja dvoje će astronauta prizemljiti u sjevernom kineskom području Siziwangqi.

(25.09.2005.)

Kina šalje dva astronauta u svemir

KINA SAGRADILA NOVI SVEMIRSKI KONTROLNI CENTAR

KINEZI PONOVO U SVEMIRU?

KINA POTVRDILA LANSIRANJE LJUDSKE POSADE KRAJEM GODINE (16.01.2005.)

KINA – svemirski program "top" prioritet (24.01.2005.)

Ko su sledeći tajkonauti?

KINEZI PONOVO U SVEMIR!