AM HOME

FANTASTIČAN SATURNOV SVET

Enceladus

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

Ova džinovska ledena grudva je jedna od najaktivnijih objekata u Sunčevom sistemu. Enceladus ima prečnik od samo 498 km i oko Saturna kruži na udaljenosti od 238000 km, ali upravo jaka gravitacija planete i obližnje Dione topi i deformiše površinu satelita. Vulkani i gejziri najverovatnije postoje, no do ovoga trenutka nisu direktno uslikani.

Veoma neobičan pogled na ledeni Enceladus. Površina je išarana pukotinama, grebenima i svežim ledom. Nedostatak većih udarnih kratera govori da su predeli na fotografiji mlađi od 100 miliona godina. Infracrveni, zeleni i UV filteri korišćeni su u kreiranju ove slike. Noćna strana Enceladusa osvetljena je Saturnovim sjajem. Sliku konstruisao Gregg Geist a uslikao Kasini 16. januara 2005. godine.

Enceladus odbije gotovu svu svetlost koju dobije od Sunca i Saturna. Njegova površina sastoji se od skoro čistog vodenog leda. Ipak, gledano našim očima ovaj mesec bi nam izgledao narandžasto beličast.

Rubrika Fantastičan Saturnov sistem ima za cilj da prikaže neobične, čudne, ali i veoma lepe fotografije i video odlomke Saturna i brojnih članova njegove porodice koje NASA i ESA nisu objavile široj javnosti.

Diskusiju o ovoj i drugim temama u vezi astronomije vodite na Forumu AM:  http://astronomija.eclipsedminds.org/