Sateliti

sateliti
Dva nova satelita Saturna

Novi sateliti kuže između satelita Mimas i Enceladus

Ovo je vest koja sigurno nikog nije iznenadila: sonda Kasini-Hajgens otkrila dva nova meseca Saturna. Zvanično do sada je Saturn imao 31 satelit, ali izvesno je da mnogo više trabanata kruži oko ove planete. To što još ne znamo za njih je samo zato što su oni nedostupni zemaljskim teleskopima, jer su suviše mali. Ali Kasini ovu planetu posmatra iz neposredne blizine svojim moćnim kamerama i astronomi tek počinju da prave inventar Saturnovog sistema.

Dva nova satelita su dobila privremene oznake S/2004 S1 i S/2004 S2. Njihove dimenzije su 3, odnosno 4 kilometara (za sad to su najmanji poznati objekti Saturnovog sistema), a oko Saturna se kreću na razdaljini od 190 000 km i 211 000 km – računajući od centra planete, što znači da se njihove orbite nalaze između već davno poznatih satelita Mimas i Enceladus. Mimas i Enceladus je 1789. otkrio Heršel, a kruže na 185 520 (Mimas) km i na 238 020 km (Enceladus).

U ovom otkriću iznenađenje za astronome je baš taj položaj orbita dva nova satelita. Naučnici su očekivali da satelite tako malih dimenzija nađu unutar pukotina u Saturnovim prstenovima i to blizu F prstena, a ne u blizini velikih meseca kakvi su Mimas (oko 200 km) i Enceladus (oko 250 km).

Postoji još jedna zagonetka sa ovim otkrićem. Naime može biti da je satelit S/2004 S1 isti onaj objekat koji je pre 23 godine snimio Vojadžer, a koji je tada dobio oznaku S/1981 S14. To ostaje da se utvrdi naknadnim ispitivanjima.

(avgust 2004.)