Astronautika

kosmonautika
Dobro jutro u svemiru

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Jeste li znali da jedan dan astronautima na Međunarodnoj svemirskoj postaji traje svega nešto više od 90 minuta? Na visini od 350km iznad Zemlje i pri brzini od preko 28.000km/h dan i noć izmjenjuju se svakih 45 minuta.

Evo kako izgleda jedan kratki "orbitalni" dan deseteročlanoj posadi raketoplana Discovery i ISS-a. Dobro jutro započinje izlaskom Sunca u plavičastom tračku Zemljine atmosfere.

Sunce brzo izlazi iznad Zemljine atmosfere.

Na slici vidimo rep raketoplana Discovery a pored njega veliku robot-ruku za manipulaciju teretom u svemiru.

Dok dio astronauta provodi znanstvene ekperimente unutar ISSa, drugi održavaju kondiciju satima vježbajući na specijalnim spravama kako bi usporili gubitak koštane mase koju izaziva boravak u bestežinskom stanju. Napolju, u otvorenom svemiru astronauti Mike Fossum i Ron Garan instaliraju posebnu kameru na mali Japanski modul JPM (Japanese Pressurized Module) koja će služiti za nadzor operacija pomoću robot ruke novog modula "Kibo".

Astronauti Mike Fossum (lijevo) i Ron Garan (desno) za vrijeme "svemirske šetnje"

Adrenalinski užitak astronauta za vrijeme rada na otvorenom ponajviše je stresan kontrolorima misije na Zemlji koji nadziru svaki njihov korak i paze da nešto ne pođe mimo plana. Pogled iz drugog kuta otkriva nam modularnu konstrukciju ISS-a poradi čijeg završetka flota američkih raketoplana odrađuje svoje posljednje misije u svemir prije umirovljenja nesigurnih letjelica.

Novopostavljeni japanski modul Kibo (lijevo), u centru slike gore nalazi se mali Japanski logistički modul, modul Harmony je u sredini, desno je laboratorij Destiny a skroz lijevo vidimo raketoplan Discovery

Prije nego li će ISS ponovu ući u Zemljinu sjenu, dvoje astronauta (jedan iz Japana drugi iz SAD) unutar modula Kibo postavljaju elektroničku opremu sklopljenu u Koreji na ISS dopremljenu ruskim transportnim brodom "Progres", a ona će pored Japanskim služiti i drugim međunarodnim znanstvenim projektima u svemiru.

Postavljenje elektroničkih komponenti unutar modula "Kibo"

Međunarodna svemirska postaja ISS, rezultat je suradnje Rusije, SADa, Europe, Japana i još niza manjih partnera u zajedničkoj misiji – osvajanja svemira u mirnodopske svrhe za dobrobit čovječanstva.

(12.06.2008.)

Šta kao prigusti u svemiru?

Ruski Deda Mraz