Astronautika

kosmonautika
Toalet na ISS-u ponovo u funkciji

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Ovako teba da izgleda ISS godine 2015. po dovršetku gradnje

Ruski kozmonaut Oleg Kononenko uspješno je izvršio zamjenu neispravne pumpe tolaeta u Ruskom modulu "Zvezda" na Međunarodnoj svemirskoj postaji. Prema riječima neimenovonog dužnosnika Ruske svemirske agencije čini se kako je sada sve u redu ("Inicijalni testovi tolaeta pokazuju kako sustav zbrinjavanja i reciklaže urina i stolice funkcionira!") a astronauti više ne moraju "trčati" u toalet na Američkom modulu kada "priroda pozove". Kolege astronauti iznimno su zahvalni Kononenku na obavljenom poslu, a putem radio veze kontrola leta u Zvjezdanom gradu pokraj Moskve imala je prilike slušati i zezanciju drugih astronauta koji su Kononenka tijekom zamjene pumpe ohrabrivali a kasnije mu se i zahvaljivali na dobro učinjenom poslu.

Upotreba toaleta i održavanje osobne higijene veliki su izazov u uvjetima bestežinskog stanja. Cijena kilograma korisnog tereta koji se doprema u orbitu iznimno je velika, te se svi resursi prije odbacivanja recikliraju i upotrebljavaju što je duže moguće. Voda za piće se primjerice već desetljećima dobiva reciklažom urina posebnim postupcima i uređajima.

Ovaj nam pomalo i smiješan događaj jasno pokazuje koliko je život astronauta ovisan o tehnologiji, jednog dana na putu za Mars, dogodi li se ovako nešto, astronautima neće imati tko donijeti rezervni dio.

Jeste li znali da je statistička vjerojatnost mogućnosti pogibije američkih astronauta tijekom svemirske misije izračunata i iznosi 1:25 (u praksi se, zasad, pokazala kao 1:62)! Tko bi od nas sjeo u auto kada bi bio skoro siguran kako će u jednoj od narednih 25 vožnji smrtno stradati!? Zato, pogledajmo večeras ovu sjajnu zvijezdicu na našem nebu i sjetimo se kako je gore desetero hrabrih ljudi, vrhunac naše tehnike i tehnologije koja će nas jednog dana odvesti i na druge planete diljem galaksije.

(09.06.2008.)