Astronautika

astronautika
Šta kao prigusti u svemiru?

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

6 .7. 2007.

Da bi astronauti i u buduće mogli udobno da kake u svemiru, NASA je odlučila da plati 19 miliona dolara! Da stvar bude zanimljivija, Ameri će to platiti Rusima, jer po njihovom rečima, iako to izgleda kao astronomska cifra, ipak je za NASA–u jeftinija nego da stvaraju sopstveni sistem.

Prva stvar koju treba uraditi u klozetu u svemiru jeste – učvrstiti se. Pored je data slika toaleta u šatlu.

Takvi toaleti su već poznati astronautima, jer jedan sličan tome već postoji i koristi se na Međunarodnoj svemirskoj stanici. Novi sistem će moći da transportuje urin do uređaja koji će moći da ga prerađuje u pijaću vodu.

Po planu, dotični sistem će biti odnešen do američkog dela svemirske stanice do kraja 2008. godine. On će omogućiti više privatnosti nego stari klozeti, što će postati preka potreba, jer se do 2009. planira da će na svemirskoj stanici umesto 3 biti 6 članova posade.

Svemirski klozet je fizički veoma sličan onima koji se koriste na Zemlji, sem što imaju osigurače za noge i držače koji pomažu astronautima i kosmonautima da održe preko neophodnu stabilnost. Snažne pumpe usisavaju sadržaje u aluminijumske kontejnere. Članovi posade takođe imaju i individualne levke za piškenje koji su pričvršćeni za nogavice, koji sakupljaju urin u nepropusne kese.

Trenutno, svi američki astronauti koriste WC koji se nalazi na ruskoj strani, u modulu „Zvezda“, i moraju svoj tank sa urinom i „čvrstom materijom“ da prebacuju na teretni brod „Progres“, koji bez traga sagoreva u Zemljinoj atmosferi kada se jednom odkači od stanice.

Ovaj ASU sistem vredan $19 miliona je samo deo većeg ugovora vrednog $46 miliona, koji je NASA potpisala ove nedelje sa RSC Energia, ruskom svemirskom kompanijom. Dodatna oprema uključuje apdejt softvera sistema za održavanje stanice, rezervne vazdušne pumpe i inženjersku podršku za mehanizme koji omogućavaju Space Shuttleovima da pristaju na svemirsku stanicu.

preciscavanje.jpg (82773 bytes) Astronaut William S. (Bill) McArthur, komandant Ekspedicije 12 i NASA–in naučnik, pokazuje kako se pijaća voda prenosi iz kontejnera presipa u mekane kese i spravlja osvežavajući napitak.

(27.09.2007.)