Astronautika

Kibo

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

14.03.2007.

Juče je na Floridu stigao deo japanskog učešća u Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS).
Modul je zapravo drugi deo laboratorije "Kibo" (jap. nada) i biće u jednoj od sledećih misija lansiran šatlom u orbitu. Za čitavu laboratoriju biće potrebna ukupno 3 lansiranja.

"Kibo", koji će čiti veličine autobusa, sadržaće modul pod pritiskom za astronaute, gde će se vršiti eksperimenti sa mikrogravitacijom, inženjeringom i medicinom, zatim platformu za eksperimente van stanice, teretni deo i malu robotizovanu ruku koja će pomoći da se spoljni eksperimenti obavljaju bez izlaska u otvoreni kosmos.

JAXA, japanska vasionska agencija, spremna je da za ovu laboratoriju odvoji $3 milijarde. Kada 2010. godine čitava satelitska stanica konačno bude završena, očekuje se da će ukupno koštati preko $100 mld.

Svi radovi na ISS moraju do tada biti završeni, jer Amerikanci neće moći da produže rokove, budući da se tada planira i "penzionisanje" spejs šatlova - jedinih letilica konstruisanih da nose i montiraju velike komponente stanice. Za to će biti potrebno još najmanje 13 letova šatlova.

Poslove oko ISS vode Rusi i Amerikanci, uz pomoć još 14 zemalja, uključujući i Japan.
Deo koji je u nedelju stigao u "Kennedy Space Center" predstavlja "Kiboov" primarni modul, koji će moći da podrži 8 eksperimenata.

Po planu, ovaj modul je trebalo da stigne u orbitu krajem godine, ali je sve pomereno za 2008, zbog kašnjenja šatla "Atlantis" i njegove misije dogradnje svemirske stanice.
Kao što sam javio, NASA je trebalo da lansira šatl "Atlantis" prekosutra, ali je sve otkazano zbog oštećenja glavnog rezervoara uzrokovano olujom sa gradom.

"Experiment Logistics Module Pressurized Section" je brodom napustio Japan još 7. februara. Do daljeg, biće smešten u hangarima svemirskog centra.

Uskoro se očekuju još dve komponente "Kiboa", kao i glavni sastavni čvor.

(14.03.2007.)