Astronautika

osvajanje kosmosa
Otpad zarobljava MSS
Preuzeto iz Dnevnika

Međunarodna svemirska stanica

Kako spejs šatlovi već gotovo dve godine ne dolaze, tako se smeće na Međunarodnoj svemirskoj stanici sve više gomila. Rešenje još nije na vidiku, a astronauti se snalaze kako znaju. Ne bi li makar malo raščistili nered u svome svemirskom domu, astronauti izbacuju deo nakupljenog otpada tokom svojih svemirskih šetnji. No, taj postupak krije niz opasnosti, budući da se odbačeni delovi mogu vratiti poput bumeranga i oštetiti delove stanice nužne za njeno normalno funkcionisanje.

Na pokojnoj ruskoj svemirskoj stanici "Mir" bilo je uobičajeno strpati smeće u vreće, pa ih izbaciti u svemir. Danas se to smatra neprihvatljivim jer je ocenjeno da slobodno-lebdeći svemirski otpad može biti vrlo opasan. Na drugoj strani, ni astronaute ni NASA-u baš ne teši činjenica da je MSS daleko uredniji od "Mira", tim više što mu svakim danom sve više postaje nalik. Pokidana oprema i mašine, neupotrebljive police za naučne eksperimente, iskorištena svemirska odela i druge nepotrebne stvari polako zakrčuju ionako mali životni prostor kojim stanica raspolaže.

Sojuz poleće 14. oktobra
Svemirska letilica Sojuz TMA-5, čije je lansiranje bilo odgađano iz tehničkih razloga, poleteće s novom posadom 14. oktobra iz Bajkonura u Kazahstanu ka MSS-u. "Svi tehnički problemi su rešeni i lansiranje će biti obavljeno 14. oktobra u 7 sati i 6 minuta ujutro po moskovskom vremenu", najavio je portparol Ruske svemirske agencije Vjačeslav Davidenko. Lansiranje dvojice Rusa i jednog Amerikanca bilo je predviđeno za 9. oktobar, ali je već dvaput odgađano zbog tehničkih poteškoća. Rus Salijan Šaripov i Amerikanac Leroj Čao zameniće sunarodnjake Genadija Padalku i Majkla Finka, i u svemiru će ostati 193 dana. Treći član posade, ruski oficir Jurij Šargin, na MSS-u će ostati u desetodnevnoj poseti i na Zemlju će se vratit sa dosadašnjom posadom.

Podsetimo, problemi s odlaganjem smeća počeli su nakon katastrofe šatla „Kolumbija" u februaru 2003, zbog koje su obustavljeni letovi do svemirske stanice i radovi na njoj. Ruska svemirska agencija u međuvremenu je brodovima s ljudskom posadom MSS-u dostavljala dragoceni kiseonik, no te letilice mogu nositi tek trećinu tereta koji obično nosi šatl, a i ne lete baš često. Mnogi zvaničnici NASA-e stoga se sve glasnije pitaju šta će se dogoditi nakon što i preostala tri šatla odu u penziju oko 2010. godine kako bi napravili mesta za plan ponovnog osvajanja Meseca, a svemirska stanica ostane prepuštena isključivo brodovima za opskrbu. Nijedna od tih letilica ne raspolaže kapacitetima šatla, niti može bilo što poneti natrag na Zemlju. Tek, iz NASA-e upozoravaju da, ukoliko se ne nađe rešenje za taj problem, preti opasnost da se MSS prinudno "ugasi".

(oktobar 2004.)