Astronautika

mvp11_elektron.jpg (54191 bytes)
I ranije posade ISS imale su problema sa sustavom Elektron
zvezda_sm.jpg (553453 bytes)
Servisni modul Zvezda

Tek što su u subotu amerikanci sa svojim raketoplanom napustili Međunarodnu svemirsku postaju (ISS) a tročlana posada Ruskog Sojuza TMA-9 upravo prilazi k njoj, unutar stanice prekjučer u popodnevnim satima odvijala se prava mala drama koja je prema prvim informacijama uspješno riješena.

Članovi 13. po redu posade ISS-a, Pavel Vinogradov i Jeffrey Williams te nedavno pristigli europski astronaut Thomas Reiter odjednom su osjetili snažan neugodan vonj koji se širio iz servisnog modula "Zvezda".

Kada su astronauti ušli u modul opazili su da iz sustava "Elektron" izlazi gusti dim, a Vinogradov je primjetio i nekoliko loptica nepoznate prozirne tekućine kako lebdi u prostoru modula.

Astronauti su odmah navukli zaštitna odijela, zatvorili vrata svih drugih modula ISSa kako se vonj i dim ne bi proširili postajom, isključili sustav "Elektron", uključili provjetravanje modula i odstranili nepoznatu tekućinu.

Prema prvim analizama izgleda kako je došlo do pucanja ili pregaranja gumenih brtvila na sustavu "Elektron" iz kojeg se metodom elektrolize iz vode dobija kisik za disanje. Sam sustav veoma često zadaje probleme astronautima zbog njegovih čestih i nepredvidljivih kvarova.

Sada je stanje sanirano i astronauti nisu u opasnosti.

Ovaj ozbiljan i iznenadan kvar nije uzrokovao probleme prilikom spajanja Sojuza TMA-9 sa ISSom, u kojem se pored astronauta profesionalaca Mihaila Tjurina i Michela Lopeza Algerie nalazi i prva žena turistkinja - Anousheh Ansari.

(22.09.2006.)