Astronautika

hayabusamt1.jpg (95080 bytes)
hayabusamt2.jpg (82443 bytes)
Hayabusa

Tokyo

Japanska svemirska sonda "Minerva" koja se je trebala spustiti na asteroid Itokawa, snimiti površinu asteroida i izmjeriti njenu temperaturu, izgubljena je u svemiru!

"Minerva", malena svemirska sonda, veličine svega jednog kubnog decimetra, mase nepunih 600 g, opremljena trima mikrokamerama, senzorom temperature i odašiljačima radio signala, nalazila se u "stend by" stanju na matičnoj letjelici ("Hayabusa") sve do subote popodne, kada je otpuštena prema površini asteroida Itokava. Nakon otpuštanja kontrolori su bili u vezi sa sondom, a onda je iznenada došlo do "radio tišine".

Zasada se još uvijek ne može sa sigurnošću reći da li je Minerva promašila asteroid ili se spustila na njega i odskočila natrag u svemir, odnosno da li je prilikom (tvrdog) spuštanja došlo do poremećaja rada elektronike. Bilo koji da je od ovih razloga da u pitanju, sonda je nepovratno izgubljena.

U Japanskoj svemirskoj agenciji razočarani su ovim neuspjehom, no prema riječima Junichiro Kawaguci-ja, jednog od voditelja projekta, misija matične letjelice nastavlja se prema ranijem planu.

Hayabusa će 19. i 25. novembra dodirnuti površinu asteroida Itokava te uz pomoć specijalnog uređaja prikupiti uzorke njegove površine i dopremiti ih na Zemlju početkom ljeta 2007. godine, nakon više od pola milijarde prijeđenih kilometara tijekom četverogodišnje svemirske odiseje.

Planetarni robot Minevra.

Biti će to prvi uzorci sa nekog nebeskog tijela, osim Zemlje i Mjeseca, koje će znanstvenici moći proučavati u laboratoriju, za što se nadamo kako će nam omogućiti bolje razumijevanje nastanka i sastava asteroida.

Itokawa, dimenzijama 690 x 310 m spada u manje asteroide, njegova se orbita nalazi između Zemljine i Marsove putanje, otkriven je od strane japanskih astronoma, a ime je dobio po Hideo Itokaw-i, začetniku japanskog astronautičkog programa.

Inače, ovu svemirsku misiju od početka prate problemi koje su kontrolori uspijevali prebroditi, u ovom trenutku "Hayabusa" nastavlja prema planu iako je samo jedan od tri žiroskopa, koji letjelici osiguravaju orijentaciju u prostoru, ispravan. Otkazivanje i trećeg žiroskopa značilo bi kraj ove fantastične misije.

(14.11.2005.)

"HAYABUSA", japanci osvajaju asteroide

Hayabusa stigla do Itokawe

ITOKAWA DOBIJA NOMENKLATURU

HAYABUSA SVE BLIŽE ASTEROIDU ITOKAWA

Itokawa - "ludo" dobre slike!

Itokawa - prvi ozbiljni problem