Astronautika

"HAYABUSA", japanci osvajaju asteroide
(Japanci su ipak prvi!)

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

U potpunoj medijskoj sjeni razvikane NASAine misije «presretanja» komete «9/P Templ-1» letjelicom «Deep Impact», međuplanetarna robotička misija japanske svemirske agencije (Institute of Space and Astronautical Science of JAXA) nazvana «Hayabusa» nakon dvogodišnjeg putovanja, ovih dana dolazi do svog cilja – asteroida Itokawa (1998SF36).

hayabusa_letjelica.gif (18894 bytes)
haybusa_plan_puta.gif (17500 bytes)
hayabusa_spustanje.gif (6907 bytes)
hayabusa_kapsula.jpg (29336 bytes)

«Hayabusa» je lansirana 09.05.2003. godine uz pomoć domaće rakete-nosača M-V-5 sa Uchinoura svemirskog centra u Japanu. Japanci su i u ovom primjeru nastavili sa tradicijom naknadnog preimenovanja letjelica, pa je tako i «Hayabusa» (Sokol) najprije bila MUSEC-C, a po lansiranju preimenovana je u «Hayabusa».

Gotovo pola tone teška letjelica pet će mjeseci boraviti u neposrednoj blizini asteroida Itokawa, za koje će vrijeme načiniti opsežna istraživanja, spustiti se na njega, sakupiti uzorke materijala te krenuti nazad ka Zemlji, gdje se kapsula sa uzorcima očekuje početkom ljeta 2007. godine.

Cilj ambiciozne četverogodišnje misije je ispitati postupke i tehnologije istraživanja i prikupljanja uzoraka sa asteroida, te dopremiti na Zemlju prve uzorke materije sa nekog nebeskog tijela (dosada su na Zemlju dopremljeni samo uzorci sa Mjeseca).

Znanstvenici smatraju kako su asteroidi prave vremenske kapsule sa očuvanim materijalima još iz razdoblja nastanka sunčeva sustava, analiza uzoraka dati će odgovore na mnogobrojna pitanja o postanku i razumijevanju nastanka našeg planetarnog sustava.

Više informacija o ovoj izuzetnoj misiji možete pronaći ovdje:

Pročitajte: Komentar čitaoca

(18.06.2005.)