Astronautika

astronautika
ITOKAWA DOBIJA NOMENKLATURU

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Upravo se ovih dana Japanska svemirska sonda Hayabusa nalazi na vrhuncu svoje jedinstvene misije, istraživanja asteroida Itokawa iz neposredne blizine i uzimanje, te kasnije i dopremanje uzoraka sa površine asteroida na Zemlju.

Na Zemlju pristižu veoma interesantni podaci i fotografije samog asteroida, a Međunarodni astronomski savez (IAU) odobrio je davanje naziva geološkim i drugim strukturama na njegovoj površini.

Japanski znanstveni tim koji vodi ovaj projekt, predložio je zasada nekoliko imena za veće geološke strukture na Itokavi i to;

Muses Sea (Sokolovo more), radi se o glatkom, izravnatom području na asteroidu, "Muses-C" je ujedno i raniji naziv misije Hayabusa.

Uchinoura Bay (Uchinoura plaža), područje vjerojatnog udarnog kratera, naziv je dobio prema Uchinoura Bay raketodromu na Japanskom otoku Kyoshu odakle je letjelica lansirana.

Womera Desert (Pustinja Womera), također se radi o području potencijalnog udarnog kratera na asteroidu, nazvanog prema Womera Prohibited Area (Zabranjenom pustinjskom području Womera) koje se nalazi u Australiji a gdje će se sredinom ljeta 2007. godine spustiti kapsula sa uzorcima sa asteroida.

Zanimljivo je kako je cijela ova izuzetna znanstvena misija prošla u gotovo potpunoj medijskoj sjeni. Prva misija koja će na Zemlju dopremiti uzorke sa nekog drugog svijeta (osim Mjeseca), izuzetno je složen i dugotrajan projekt ali ne samo da nije pronašao svoje mjesto na novinskim naslovnicama, nego vijesti o njemu uopće ne nalaze put do medija, za razliku od eksponirane i (pre)razvikane američke misije "Deep Impact", a znanstveni dobitci japanske sonde Hayabusa će biti možda i veći.

(25.09.2005.)