Astronautika

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

11 .6. 2007.

Atlantis pristao uz ISS

Dok se većina ljudi u našoj zemlji spremala na spavanje, NASA–in Space Shuttle „Atlantis“ je konačno pristao na laboratorijski modul „Destiny“ na Međunarodnoj svemirskoj stanici.

Oko sat vremena pre parkiranja, dok je „Atlantis“ lebdeo na oko 180 metara ispred stanice, komandant STS–117 Rick Sturckow je izveo devetominutni Rendezvous Pitch Maneuver (RPM), manevar koji je komandantu ISS Expedition 15 Fjodoru Jurčikinu i inženjeru leta Olegu Kotovu omogućio fotografisanje zaštitnog termalnog štita šatla. Tokom današnjeg popodneva, ti snimci će biti prosleđeni dalje u Hjuston na detaljnu analizu.

Poklopci na obe letilice su otvoreni tačno u ponoć i 20 minuta po našem, i tom prilikom je priređena kratka ceremonija u čast dobrodošlice nove posade.

Trenutno astronauti James Reilly i Danny Olivas vrše pripreme za svoj prvi izlazak u kosmos, koji je po planu danas. Oni specijalno proveravaju svoje rukavice, jer je u prethodnoj misiji otkriveno da je astronaut Roberth Curbeam nehotice napravio malu brezgotinu na svojoj rukavici tokom jedne rutinske operacije u otvorenom prostoru.

Tom prilikom se ništa nije tragično desilo, jer je brazgotina bila plitka i razderala je samo površinu rukavice, tako da je sve otkriveno tek nakon nekoliko meseci prilikom provere opreme. Ipak, NASA želi da bide potpuno sigurna i ne želi ništa da prepusti slučaju.

Svemirski električari, inženjeri iz Hjustona, Reilly i Olivas imaju u planu da povežu nov 16-tonski segment sa stanicom, i da skinu zaštitu sa solarnih panela koji su deo segmenta, a koji će kasnije biti rašireni. Novi paneli treba da obezbede dodatnih 14 kilovati električne energije stanici. Oni takođe treba da procene da li oštećenje na zaštiti omotača na čauri motora šatla nastalo prilikom uzletanja a veliko 10 x 15 cm treba popravljati ili ne.

Odluka će biti donešena verovatno u sledeća dva dana, kao i odluka da li će to (ako bude potrebno) biti obavljeno tokom planiranih izlazaka u svemir, ili će biti potrebna jedna posebna, četvrta, šetnja.

(11.06.2007.)