Astronautika

NSPoint

kosmonautika
NASA objavila svoje nove adute

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

11/29/2006

Pre tačno mesec dana, čelnici NASA–e i bankari su se složili oko okvirnih planova za buduće misije, koje će imati za cilj prikupljanje uzoraka sa nekog od zagonetnih asteroida, ispitivanje hemije Venerine atmosfere, i konačno otkrivanje unutrašnje strukture i istorijata Zemljinog Meseca.

Takođe su za dalje razrađivanje odabrane tri misije povoljnosti, koje će na nov način koristiti NASA-ine vasionske letilice koje su već privele kraju svoje primarne misije.

"Naučna zajednica nas je prosto zaprepastila kreativnošću svojih predloga," rekla je zamenik upravnika NASA-ine Uprave za naučne misije, Mary Cleave. "Očekujemo da će nam ti koncepti omogućiti prikupljanje novih znanja o Sunčevom sistemu."

Tri misije koje su odabrane za proučavanje su:

§  Misija "The Origins Spectral Interpretation, Resource Identification and Security" (OSIRIS), koja bi trebalo da ispita jedan asteroid i da prvi put u istoriji donese na Zemlju uzorke njegovog tla. Za direktora projekta OSIRIS izabran je Michael Drake sa Univerziteta Arizona, a čitav posao će nadgledati NASA–in "Goddard Flight Space Center" u Greenbeltu, u Marylandu.

§  Misiju "Vesper" će činiti hemijski i dinamički orbiter iz programa "Discovery" oko Venere, koji će nam omogućiti da unapredimo naša znanja o sastavu i dinamičkim procesima atmosfere nama najbliže planete. Za direktora projekta je postavljen Gordon Chin iz Goddarda, a oni će i upravljati čitavim projektom. Ako bude odobrena, očekuje se da će letilica biti u orbiti oko Venere negde u martu 2015. godine.

§  Misija "The Gravity Recovery and Interior Laboratory" (GRAIL) treba da uz pomoć visokokvalitnog gravitacionog mapiranja Meseca pronikne u njegovu unutrašnju strukturu. Direktor programa će biti Maria Zuber sa kembridžkog Instituta za tehnologiju (MIT), a NASA–ina Laboratorija za mlazni pogon (JPL) u Pasadeni će davati tehničku podršku.

Tri povoljne misije koje su izabrane za produženje su:

§  Misija "The Deep Impact eXtended Investigation of Comets" (DIXI) će iskoristiti već postojeću letilicu "Deep Impact Flyby", i ipak produžiti već završenu misiju i istražiti još jednu kometu. Planira se fotografisanje kometne glave u cilju shvatanja uočenih različitosti među kometama. Projektom će komandovati Michael A'Hearn sa Univerziteta Maryland iz College Parka.

§  Misija "The Extrasolar Planet Observations and Characterization" (EPOCh) je planirana tako da iskoristi dve visokorezolucione kamere na "Deep Impactu" i dâ se u potragu za zemljolikim planetama oko okolnih zvezda. Programom EPOCh će upravljati L. Drake Deming iz Goddarda.

§  Misija "Sturdust NExT" će iskoristiti letilicu "Sturdust" da proleti i snimi kometu Tempel–1 koju je sredinom 2005. godine posetila i gađala letilica "Deep Impact". Posle poslednje posete Suncu, kometa mora da je promenila svoju konfiguraciju. Glavni direktor misije će biti Joseph Veverka sa njujorškog Univeziteta Cornell.

Svemirska letilica "Stardust" je bila četvrta iz programa "Discovery". Ovaj uređaj u prvom planu, koji podseća na teniski reket, predstavlja zapravo hvataljku za čestice sa saćem specijalnog aerogela, koja je potom poslata nazad na Zemlju. Prva faza misije je bila završena još januara 2004. godine, nakon 4 godine leta.

U pozadini se vidi kometa Wild–2.

Svi ovi projekti su odabrani između 25 predloga predatih u aprilu ove godine NASA–inoj Komisiji za istraživačke programe 2006. Komisija je zahtevala dva tipa istraživanja: kompletne misije od početka, gradnju i let novih kosmičkih letilica, koje će izvoditi specifične planetne naučne programe; i zgodne misije koje će obavljati naučne programe a koristiti postojeće vasionske letilice ili funkcionalne instrumente na letilicama drugih vasionskih agencija.

Svaka od tri novoplanirane misije dobila je za razvijanje koncepata programa po $1,2 miliona. Ako predloženi koncepti prođu u sledeću fazu, planira se da svaki projekat mora da detaljno razradi planove misija, koji obuhvataju i arhiviranje i analizu podataka. Sve to mora da se uklopi u planiranih $425 miliona po misiji.

Svaka nova misija za produžavanje će za sprovođenje svog koncepta dobiti $250.000. Ako bude odobreno produženje, svaka misija će morati da kompletira projekte, uključujući i arhiviranje i čuvanje podataka – sve za manje od $35 miliona po projektu.

(29.11.2006.)