Astronautika

kosmonautika
"STARDUST" SE VRATIO KUĆI

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs
Fotografije sletanja "Zvezdane prašine"  su preuzete sa Foruma AM. Fotografije su izvađeni kadrovi sa TV prenosa ovog sletanja koje je preko Interneta emitovala NASA.
  Klinkite na sliku
kapsula001.jpg (5725 bytes) kapsula002.jpg (3940 bytes)
kapsula003.jpg (4968 bytes) kapsula004.jpg (5012 bytes)
kapsula005.jpg (4613 bytes) kapsula006.jpg (6005 bytes)
kapsula007.jpg (5507 bytes) kapsula008.jpg (5601 bytes)
kapsula009.jpg (4579 bytes) kapsula010.jpg (6404 bytes)
kapsula011.jpg (6171 bytes) kapsula012.jpg (10062 bytes)
kapsula013.jpg (9308 bytes) 141053main_cleanroom-2-browse.jpg (65298 bytes)

15.01.2006.

Danas točno u 11:10 sati po našem vremenu na tlo američke savezne države Utah, sjeverozapadno od Salt Lake City-a uspješno je prizemljila kapsula letjelice "Starsust" sa uzorcima čestica komete "Wild 2".

Letjelica "Stardust" na svoju je svemirsku odiseju krenula prije gotovo punih sedam godina, 07. februara 1999. U međuvremenu proputovala je gotovo četiri i pol milijarde kilometara i početkom 2004. godine ušla u rep komete "Wild 2", te posebno osmišljenim postupkom u supstanci nazvanoj "aerogel" sakupila minijaturne uzorke kometskog repa.
Samo sakupljanje čestica pri velikim susretnim brzinama bilo je izuzetno zahtjevno i slikovito rečeno nalikovalo je na zaustavljanje hica iz revolvera bez deformacije metka u želatinskoj masi.

Tijekom subote popodne, nepunih pedesetak kilograma masivna kapsula sa uzorcima odvojena je od matične letjelice i pri brzini od preko 46.660k m/h uletjela u Zemljinu atmosferu, na visini od 30 km izbacila je manji padobran koji je usporio let, a na 3 km iznad površine otvorio se veliki padobran koji je omogućio meko prizemljenje kapsule.

Kako je u vrijeme slijetanja na Američkom kontinentu vladala noć, posade tragalačkih helikoptera kapsulu su locirale uz pomoć radio-signala i infracrvenih detektora. Svega 44 minute nakon njena prizemljenja, u 11:54 po našem vremenu, jedna od posada javila je kako je kapsula pronađena. Tada se sačekalo drugi helikopter sa posebnim spremnikom u koji je kapsula ukrcana i prebačena u vojnu bazu kraj Salt Lake City-a.

Kapsula sa uzorcima će u utorak posebnim transportom biti odvezena na Floridu u NASAine laboratorije gdje će biti otvorena te će se započeti sa ispitivanjem uzoraka.

Okončanje ove misije izuzetan je uspjeh za astronautiku a sakupljeni uzorci neprocjenjivi su za razvoj astrobiologije i naša poimanja života u svemiru. Naime smatra se kako su komete pravi "vremenski strojevi" te kako sadržavaju izvorni materijal a možda i preteče organskog života još iz doba stvaranja Sunčeva sustava od prije 4,5 milijardi godina.
Na ovaj smo način po prvi puta u ljudskoj povijesti na Zemlju dobili netaknut materijal iz tamnih, ledenih svemirskih prostranstava Kuiper-Beltova pojasa, na samim granicama Sunčeva sustava.

(15.01.2006.)