krateri

Položaj kratera

Krater Oresme se nalazi na drugoj, daljoj strani Meseca pa mnoge njegove karakteristike još nisu dovoljno poznate.

osmatranje
Pošto se nalazi na strani Meseca koja se ne vidi sa naše planete, ovaj krater možete posmatrati samo na snimcima koje nam na Zemlju šalju sateliti.

Oresme
Latituda:   42,4°S    Longituda:  169,2°E     Veličina:   76 x 76 km

4 .6. 2007.

Oresme.jpg (70297 bytes) Ovaj mozaik je snimljen AMIE kamerom sa svemirske sonde „SMART–1“. Najuočljiviji je krater Oresme od 76 km, nastao u Nektarskoj eri. Nalazi se na drugoj strani Meseca.

Ova slika, načinjena kamerom „Advanced Moon Imaging Experiment“ (AMIE) smeštenom na ESA–inu svemirsku sondu „SMART–1“, prikazuje krater Oresme na Mesecu.

Slika je nastala 30. avgusta prošle godine – samo 4 dana pre nego što je „SMART–1“ udario u površinu Meseca. Kamera je bila udaljena 1.100 km od površine, a rezolucija površine iznosi oko 110 metara po pixelu.

Oresme se nalazi na daljoj strani Meseca, 42,4° južno i 169,2° istočno, i mereno sever–jug ima prečnok od 76 kilometra. Sa severozapada se graniči sa Mare Ingenii, a sa jugozapada kraterom Chrétien.

Oresme je oivičen delimično neravnom i nepravilnom spoljnjom ivicom kratera, sa ravnim dnom, upadljivo različitim od geoloških formacija van njega. Okružen neravnim i hrapavim terenom, dno Oresme je skoro potpuno ravna površina, koju narušava samo nekoliko malih kraterčića.

Ivica je oštećena na dva mesta: Na jugoistoku pratećim kraterom „Oresme K“, i još jednim manjim, na severu oboda.

Oresme je nastao u ranoj istoriji Meseca, približno pre 4 hiljade miliona godina. Tokom tog perioda, poznatog pod nazivom Nektarsko doba, nastala je većina udarnih kratera i basena na Mesecu. Do danas se naučnici spore da li je njihov nastanak vezan za period koji neki nazivaju Kasnim lunarnim teškim bombardovanjem („Lunar Late Heavy Bombardment“) ili je u pitanju pűko monotono povećavanje njihovog broja.

„Neki teoretičari veruju da je taj period teškog bombardovanja bio uzrokovan perturbacijom kometa što je bilo izazvano formiranjem Urana i Neptuna, dok drugi veruju da su uzrok mnogi sudari sa populacijom embriona planeta na visikonagnutim orbitama ili sa asteroidima glavnog pojasa,“ kaže naučnik Bernard Foing, koji je radio na programu „SMART–1“.

„Mesečeva površina je udžbenik istorije u kome možemo da proučavamo tragove tog bombardovanja. Tu možemo da naučimo ne samo o procesima koji su doveli do kamenitih planeta, već i o efektima sudara tokom perioda kada je nastajao život na Zemlji.“

Krater je dobio ime po Nicolasu Oresmeu (1323–1382), normandijskom fizičaru i astronomu čiji je rad snažno uticao na mnoge tadašnje filozofe i predhodnike moderne nauke.

Da je krater Oresme na Balkanu.

(03.09.2007.)

[ SADRŽAJ | Selenografija | Prolazne lunarne pojave |
| Mora |  Krateri ]

Nikole Oresme poznat i kao Nicolas Oresme ili Nicholas Oresme ili Nicolas d'Oresme(1323-1382)

Jedan je od najpoznatijih francuskih filozofa kasnog srednjeg veka. Takođe poznat je i kao ekonomista, matematičar, fizičar, astronom, psiholog i muzikolog.

Istorija Meseca