Sunčev sistem

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Misteriozne promjene na Erisu zbunjuju astronome

Površina najvećeg poznatog malog objekta u Sunčevom sustavu – Erisa, misteriozno se mijenja tijekom posljednjih godina, izjavio je Stephen Tegler s sveučilišta North Arizona.

Što je uzrok ovim promjenama zasad je samo predmet nagađanja među astronmima. Moguće je da se radi o isparavanju tekućeg metana ili pak o nenadanim vulkanskim aktivnostima, no Eris je sada u točci njegove najveće udaljenosti od Sunca te takve pojave na njegovoj površini zbunjuju astronome. Spektroskopskim opažanjima Erisa na nekoliko ciljanih valnih duljina elektromagnetskog spektra velikim 6.5 metarskim MMT teleskopom Lowell opservatorija iz Arizone, ustanovili su kako koncentracije plinova iznad površine rastu, odnosno opadaju tijekom perioda od samo nekoliko godina! Ova su opažanja uspoređena s onima učinjenim od strane drugog tima astronoma iz 2005. godine. Kao malo vjerojatno objašnjenje ovih misterioznih, brzih promjena na Erisu navodi se i mogućnost da su dva tima astronoma tijekom razdoblja od tri godine moguće opažala suprotne strane ovog nebeskog tijela. U svakom slučaju ostaje nam da u narednim mjesecima i godinama pažljivo pratimo što se to događa u našem susjedstvu.

NASAina letjelica New Horizons koja juri k Plutonu ima zadatak da slične pojave uočene na Plutonu napokon razjasni. Hoće li se ta znanja moći primjeniti i na Eris ostaje da se pričekaju rezultati opažanja Plutona iz neposredne blizine kroz par godina.

Eris, gotovo tri puta veći od Plutona, spada u grupu nebeskih objekata pod nazivom plutonidi. Za jednu punu orbitu oko Sunca potrebno mu je 560 godina. Sva takva tijela nalaze se daleko iza staze nekadašnje planete Plutona. Temperatura na površini takvih tijela iznosi preko 200°C, ali negativnog predznaka.

Smatra se kako postoji na stotine tisuća dosad neotkrivenih objekata u Kuiper-Beltovom pojasu i dalje u Oortovom oblaku koje astronomi tek trebaju otkriti i saznati što se i kako događa na njima. Ova istraživanja pomoći će razumijevanju nastanka i evolucije planetarnih sustava kako oko Sunca tako i oko drugih zvijezda.

(12.11.2008.)

Nema Plutona ali ima Plutoida!