Planete

planete
Nema Plutona ali ima Plutoida!

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

4. juni. 2008.

Iako su kod nas godišnji odmori u punom jeku, Međunarodna astronomska zajednica (IAU) radi punom parom. Pre dve nedelje su na svom redovnom Izvršnom komitetu, održanom u Oslu, odlučili da sve patuljaste planete slične Plutonu budu nazvane plutoidi.

Skoro dve godine nakon što je Generalna skupština IAU uvela kategoriju patuljastih planeta, odlučili su, kako su i obećali, da transneptunske patuljaste planete slične Plutonu konačno dobiju zvaničan naziv. Ime plutoidi predložili su članovi IAU Komiteta za nomenklaturu malih tela (CSBN), prihvatio je Odbor odseka III IAU Radne grupe za nomenklaturu planetnog sistema (WGPSN), a potvrdio IAU Izvršni komitet na sastanku u Oslu.

Plutoidi su nebeska tela koja kruže oko Sunca na udaljenosti većoj od Neptuna, koja imaju dovoljnu masu da njihova gravitacija može da nadvlada sile čvrstog tela i formira telo približno sfernog oblika, i nisu u stanju da očiste obližni prostor na svojoj orbiti. Dva poznata i imenovana plutoida su Pluton i Eris. Kako nauka bude napredovala i budu stizala nova otkrića, očekuje se da će biti imenovano još novih plutoida.

Pošto se nalazi između Marsa i Jupitera, patuljasta planeta Ceres ne spada u plutoide. Trenutna naučna znanja govore da je Ceres jedini takav objekat, ali za sada još uvek nema predloga za naziv posebne kategorije "ceresolikih" patuljastih planeta.

Još od početka XX veka IAU je odgovorna za imenovanje planeta i njihovih satelita. IAU CSBN, koja je prva predložila termin plutoidi, zadužena je imenovanje malih tela (sem satelita velikih planeta) u Sunčevom sistemu. Da bi bili potpuno sigurni da novi plutoidi neće da dele ista imena sa drugim malim telima solarnog sistema, CSBN će raditi zajedno sa IAU WGPSN. Ova dva komiteta su već ranije radila zajedno na prihvatanju imena za patuljasu planetu Eris i njegovog satelita Dysnomie.

U Oslu, članovi IAU su takođe diskutovali o nekim uslovima vezanim za uvođenje novih imena za neke nove plutoide. Vodeći se predlozima Odbora odseka III i dve Radne grupe, odlučeno je, u cilju davanja imena, da će svako telo solarnog sistema koje ima (pod a) veću poluosu od Neptuna, i (pod b) apsolutnu magnitudu sjajniju od H = +1 magnitude biti tretirano kao plutoid, i imenovano od strane WGPSN i CSBN. Ime(na) koja budu predložio tim(ovi) imaće prednost. Ako bi buduća istraživanja pokazala da objekat nije dovoljno masivan i ne kvalifikuje se za plutoida, zadržaće svoje ime ali će promeniti kategoriju.

Zanimljivo je da su na adresu Catherine Cesarsky, predsednici IAU, počeli da stižu protesti, ali je ona izjavila da "oni predstavljaju vrlo mali deo astronomske zajednice". U intervjuu povodom toga je dodala da "praktično niko danas više ne pokušava da Plutona vrati među planete..."