Zemlja

kosmonautika
Svijet – jedinstven u svemiru

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Gotovo svakodnevno susrećemo se sa fantastičnim snimcima nebeskih tijela koje nam već desetljećima marljivo šalju robotičke svemirske sonde iz hladnih svemirskih prostranstava. No što je sa našim svijetom? Plavom planetom koju nazivamo – Zemlja.

Slčno kao i kod ljudi, predivni krajolici i znamenitosti koje su oko nas obično i ne zamjećujemo, potrebn je otputovati u daleke zemlje da bi se divili tuđim ljepotama. Danas donosimo fotografiju dijelića našeg svijeta, smještenog na Arapskom poluotoku poznatog pod nazivom Harrat Khaybar vulkansko područje.

iss fantastic earth

Nalik mnogobrojnim udarnim kraterima Mjeseca, Marsa i Merkura ovo se područje proteže na 14.000 kilometara kvadratnih na zapadu Arapskog poluotoka. Deseci kratera i uzvišenja rezultat su snažnih vulkanskih erupcija koje su se tu događale u proteklih 5 milijuna godina. Zadnja utvrđena erupcija dogodila se između 500. i 700-te godine po našem kalendaru.

Tamna područja predstavljaju balzatne stijene a svijetla silikatni materijal koji se akumulirao u depresijama. Na fotografiji se uočavaju i kupolaste strukture koje predstavljaju nakupine lave.

Ove su fotografije dio projekta opažanja Zemlje ("Earth Observatory experiment") kojeg provode astronauti na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS). Dosad je učinjeno preko 315.000 fotografija Zemljine površine sa ISS-a a ukupno se u arhivama svemirskih agencija čuva gotovo 800.000 fotografija Zemlje snimljenih od početka svemirske ere do danas, ne računajući špijunske fotografije kojih je znatno više. U tom smislu valja kao zanimljivost spomenuti opće poznati Hubbleov svemirski teleskop ("HST") koji je promijenio suvremenu astronomiju svojim opažanjima svemira, nažalost on je samo jedan instrument koji je okrenut k zvijezdama. Veliki broj sličnih teleskopa vojne namjene usmjereni su na krivu stranu – k Zemlji. Možda jedan od njih upravo u trenutcima kada autor ovog teksta završava članak snima područje Vidulini a neki od agenata svjetskih sigurnosnih službi već u ruci drži engleski prijevod članka upravo čitate.

(20.04.2008.)