Planete

pojave
NAJVEĆA SVJETLOSNA OLUJA NA SATURNU

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Posljednjih dana oči astronoma uprte su u opažanje najveće dosada otkrivene svjetlosne oluje na Saturnu. Od 23. januara kada su zapažene prve neobične radio-emisije sa južne Saturnove polutke do danas, svjetlosna je oluja enormno narasla i sada se rasprostire na površini većoj od cijelog Afričkog kontinenta, a električna pražnjenja barem su tisuću puta snažnija od najsnažnijih munja na Zemlji. Ovo je područje među znanstvenicima prozvano "olujna aleja" a sama oluja – Zmajevom olujom.

Detalj gigantske svjetlosne oluje na Saturnu

Prema riječima Andrewa Ingersolla jednog od članova iz "Cassini" projekta u istraživanje ove nezabilježene pojave uključena je i letjelica "Cassini" koja već godinama orbitira oko Saturna, no tek će za dva tjedna biti u povoljnoj poziciji za njeno snimanje. Stoga su u praćenje razvoja svjetlosne oluje uvelike uključeni i amateri astronomi diljem svijeta, a samu je oluju danas moguće vidjeti i u manjim amaterskim teleskopima.

Mehanizam nastanka ovih prirodnih pojava nije još uvijek poznat iako je slična, ali znatno slabija svjetlosna oluja na Saturnu zabilježena još tijekom 1980. godine za vrijeme tadašnjeg prolaska i istraživanja Saturna od strane letjelice "Voyager 1".

(19.02.2006.)