Meteori

meteori

Geminidi 2007

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Ovih dana i noći naš planet prolazi kroz oblak međuplanetarne materije a koji za posljedicu ima iznimno povećani broj vidljivih zvijezda padalica (meteora) tijekom noći. Njihova brojnost raste tijekom svih ovih dana da bi u noći sa danas na sutra (13/14. prosinca)  koluminirala sa učestalošću od preko stotinu sjajnih i sporih meteora na sat, a njihov broj raste u jutarnjim satima.

Radi se o meteorskom potoku Geminidi.

Meteori se mogu pojaviti bilo gdje na nebu i za vidjeti ih dovoljno je otići izvan dosega javne rasvjete, na čim tamnije prostore, sačekati nekoliko minuta da se oči priviknu na tamu, a nebeska mehanika napraviti će ostalo.

Do pojave svjetlećih tragova na našem noćnom nebu dolazi kada maleni komadići materije dolaze na kolizionu putanju sa atmosferom naše planete, ulaze u nju i zbog ionizacije u atmosferi dolazi do pojave svjetlećih tragova – meteora.

Meteori iz porodice Geminida, prividno izlaze (radijant) iz sazviježđa Gemini (Blizanci), po kojemu su i dobili ime. Sazviježđe Blizanaca lako ćemo navečer pronaći po sjajnoj "zvijezdi" unutar njega – radi se zapravo o planeti Mars koji je ovih dana najbliže Zemlji u zadnje dvije i pol godine.

Sve se to odvija iznad naših glava na visinama od 40-140km i pri brzini od 35km/s . Veći dijelovi mogu dospjeti i do Zemlje i u tom slučaju kažemo da je na planet pao meteorit

Za opažanja meteora nije potrebna nikakva oprema, dovoljno je samo malo dobre volje, toplija odjeća i pogled ka zvijezdama, romantičari mogu svojim malenim kraljevnama i princezama podariti najljepši nebeski poklon koji možete zamisliti.

Imate li priliku, otiđite ovih noći, a posebice u noći sa četvrtka na petak izvan gradova i priuštite si istinsko uživanje pod vedrim nebom sa stotinama zvijezda padalica.

(22.11.2007.)