Sunce

NSPoint

Sunce

Nastupa novi, dvadeset i četvrti, Sunčev ciklus

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Nekoliko mjeseci prije očekivanja astronoma započeo je novi, dvadeset i četvrti po redu, Sunčev ciklus.

novi-suncev-ciklus_24_prva-pjega.jpg (132729 bytes)
Prve snimke Sunčeve pjege broj 10981 koja je promijenila polaritet, jasan znak da je nastupio novi Sunčev ciklus
Grafikon Sunčeve aktivnosti

Prema računskim modelima dvadeset i četvrti Sunčev ciklus trebao je započeti krajem marta prošle godine, no snimke učinjene 04. januara sa letjelice za istraživanje Sunca "SOHO" pokazuju kako je toga dana Sunčeva pjega oznake 10981 promijenila polaritet a što se smatra jasnim znakom kako je došlo do novog Sunčevog ciklusa.

Tijekom vremenskog razdoblja od oko 11 godina Sunčeva aktivnost se najprije nalazi u minimumu, da bi kroz par godina došla u maksimum aktivnosti, a kroz još pet ili šest godina ponovo dolazi u minimum, nakon čega nastupa novi Sunčev ciklus.

Razdoblje maksimalne aktivnosti karakterizira veliki broj Sunčevih pjega vidljivih na površini Sunca (fotosfera). Nerijetko, poneke od njih budu znatno veće od cijele naš planete i čak vidljive i golim okom pri zalasku Sunca (imajte na umu da je opasno po oči gledati u Sunce bez specijalnih filtera). Više pjega znači "nemirnije" Sunce, česti izboji koronarne mase u svemir, ponekada znaju pogoditi naš planet, tada dolazi do poremećaja u elektroenergetskom sustavu, devijacija Zemljina magnetskog polja a stradavaju i elektroničke komponente satelita u Zemljinoj orbiti.

Sunčeva aktivnost se prati tek posljednjih četiristotinjak godina, što je premalo u životu jedne zvijezde da bi astronomi mogli proniknuti u sve njezine tajne. Hoće li ovaj Sunčev ciklus biti jačeg ili slabijeg intenziteta pokazati će vrijeme, no svakako je realno za očekjivati kako će maksimum (ma kakav on bio) nastupiti negdje 2011. ili 2012. godine. Za vrijeme prošlog, dvadeset i trećeg Sunčeva ciklusa, sa ovih naših prostora bilo je moguće u nekoliko navrata vidjeti pojavu polarne svijetlosti – auroru borealis!

(07.01.2008.)

Sunce sve važno o Suncu

Gigantska pjega na Suncu (16.01.2005.)

I od mirnog Sunca glava boli (21.05.2005.)

DIVOVSKA PJEGA NA SUNCU VIDLJIVA I GOLIM OKOM 20.11.2005.

OČEKUJU NAS NEVIDJENE SOLARNE BURE

SUNČEVE PEGE NAJAVLJUJU NOVI MAGNETNI CIKLUS (29.08.2006.)

NOVE EKSPLOZIJE NA SUNCU; CIGARETA ŠTETNIJA OD MAGNETSKIH BURA (16.12.2006.)