Sijalica

Korado  Korlević
korado@astro.hr
Kliknite na sliku
gregor_kervina_lp_20060816_s_554.jpg (67551 bytes)
Učenice Višnjanske škole astronomije pred zvjezdarnicom Astronomskog društva "Istra" u Puli.
pula_tican_observatories_lp_200608_5min_web_350_140.jpg (65051 bytes)
Usporedba noćnog neba: Pula - Tičan

Kad je mladi časnik Austro-Ugarske mornarice, Johann Palisa, 1872. stigao u Pulu, ostao je zadivljen nebom nad pulskom zvjezdarnicom. Broj vedrih noći, prozračnost i mirnoća atmosfere bili su jedinstveni. Ubrzo je on taj "prirodni "kapital" pretvorio u otkrića koja su se nizala takvim tempom da su se u drugim zvjezdarnicama svijeta zapitali što se to događa pri K und K Krigsmarine Pola Sternwarte (Pulske zvjezdarnica kraljevske i carske mornarice). Prvi otkriveni asteroid, mali planet ili otok među planetima, nazvao je "Austrija", a Caru, franji Josipu je prepustio čast da imenuje sljedećih nekoliko. Taj mu je potez je bio politički toliko "korektan" da na kraju Palisa dobiva mjesto pri zvjezdarnici u Beču. Bez obzira na tamošnji najveći teleskop svijeta tog vremena, nikad ne uspijeva prežaliti noćno nebo nad Istrom.

Ovdje je Pula rasla, slijedile su "industrijalizacije i elektrifikacije", a pred svake su izbore prosvjetljivali birače s nekim novim svjetlima uperenim u prozore. Množila su se neekološka svjetla koja su dobar dio energije slala u nebo. Grad je lagano gubio noć po kojem je bio toliko poznat. Koliko je to nebo nad Pulom bilo posebno izmjereno je i u noći 16. kolovoza, 2006 kad je ljubaznošću Astronomskog društva Istra iz Pule, grupa učenika i mentora s Višnjanske škole astronomije boravila kod njih i mjerila sadašnje stanje neba nad Pulom sa pulske zvjezdarnice na Monte Zaru i uspoređivala ga sa sadašnjom situacijom kod zvjezdarnice Tičan:
http://www.sci.hr/edu/2006/20060814_VSA/lp_group/Pula_Tican_Observatories_LP_200608_5min_web.jpg Podatci su pokazali da je pulsko nebo jako načeto svjetlosnim onečišćenjem, ali je zbog prirodne prozračnosti i izuzetnih uvjeta puno bolje nego što bi trebalo biti zbog našeg rasipanja energije u vis!

Polaznice Višnjanske škola astronomije 2006. Mirna Kramar i Petra Korlević mjere sjaj noćno nebo iz parka Ruđera Boškovića, pred pulskom zvjezdarnicom. Snimio Gregor Kervina:

Osim Pule, još su dva mijesta u Hrvatskoj bila poznata po izuzetnom nebu i iznimnim opažačima, Mali Lošinj i Pustinja Blaca.

(26.08.2006)

Svetlosno zagađenje - Na našoj planeti ima sve manje mraka. Pogledajte karte osvetljenosti sveta, Evrope i Balkana

Osnovi problematike svjetlosnog zagađenja. Opsežan tekst u više delova o problemaatici svetlosnog zagađenja

Ph. Harrington: Nacrt energetski efikasnog spoljnog noćnog gradskog osvetljenja

Svetlosno zagađenje! - akcija

Neka naša Istra blista, ali ne po noći - postoji li mogućnost da se nadležni uvere u štetnost prekomernog osvetljavanja? Pročitajte kako je to ponegde moguće.