Posmatranja

NSPoint

događaji
Okultacija Saturna Mesecom 22.5.2007.

Vaši komentari

Jozef Šuštar
joza@ptt.yu

Predstoji nam lep nebeski događaj, prelazak Meseca preko Saturna. Ako bude vedro, nemojte propustiti da ovo vidite.

Saturn zalazi za Mesec u 21 sati, 37 minuta i 49 sekundi

Na drugoj strani Meseca se pojavljuje u 22 sat, 42 minuta i 44 sekunde.

Vremena su data za Beograd.

Kliknite na slike
Početak Kraj

OKULTACIJA
Naziv okultacija vodi poreklo od latinske reči occultatio u značenju sakrivati. Pošto zvezda na nebu ima značajan broj njihove okultacije su uobičajna pojava. Zvezde tako mogu biti okultirane Mesecom, planetama i njihovim mesecima, asteroidima i kometama. U prošlosti pa sve do danas proučavanju ovog fenomena je poklanjana najveća pažnja jer je bio jedini način da se dođe do novih informacija o prirodi udaljenih objekata našeg zvezdanog sistema. Pošto je Mesec najveće i najbrže tamno telo koje se kreće po nebu okultacije koje on pravi su najbrojnije. Ipak pošto je njegova moguća putanja po nebu prilično široka ne dešava se često da okultira određeno nebesko telo a posebno kada se to posmatra sa određenog mesta na Zemlji. Primer za ovo je najpoznatije i najočiglednije Mesečevo okultiranje poznatije kao pomrašenje Sunca. Iako se ono dešava otprilike dva puta godišnje, sa određenog mesta na zemlji je vidljivo jednom u nekoliko (2.5-3) godina. Kada je u pitanju određeni objekat tačkastih dimenzija kao zvezda ili planeta ovakva pojava dešava se još ređe.

Najpovoljnija Meseceva okultiranja su ona kada to on čini svojom tamnom ivicom tako da pojava nestanka svetla nije ometana njegovim jakim sjajem. Ipak u slučaju sjanijih objekata kao planete ili veće zvezde i okultiranje svetlom stranom može biti isto tako interesantno. Posebno zanimljiva može biti pojava takozvane tangentne okultacije kada objekat prolazi blisko tangenti na Mesecev disk. Tada reljef Meseca može da dovede do višestrukih okultacija u kratkom periodu prolaza. Ovakve pojave gledano sa određene tačke na Zemlji su veoma retke pa zato privlače posebnu pažnju.

Aleksandar Iličić