Razno

mediji
M111 PONOVO S NAMA

Kliknite na sliku
M_111v.jpg (46343 bytes)

Nakon duže pauze, izašao je i šesti broj elektroničkog časopisa za astronomiju M111 kojega izdaju astronomi Astronomske udruge Vidulini. Riječ je o projektu hvale vrijednom jer osim kvalitete koja je na visokom nivou, možete ga skinuti potpuno besplatno i čitati na zaslonu svojega računala, ispisati na pisaču ili poslati svojim prijateljima elektroničkom poštom jer njegova je veličina svega 3,2 megabajta. Unatoč tako malim elektroničkim gabaritima, ekipa koja stvara časopis, uspjela je napisati 42 stranice kvalitetnih i zanimljivih tekstova s fotografijama. Dakle, nećete ostati ravnodušni kada ga počnete listati.

A, što u ovome šestom broju M111 možete pronaći? Čitat ćete o novostima i zanimljivostima iz svijeta astronomije i astronautike, poput one o udaru meteorita u Mjesec, otkriću novih mjeseca i prstena oko planeta Urana koje je otkrio svemirski teleskop Hubble, zatim o svemirskoj misiji Stardust koja je na Zemlju donijela uzorke kometa, o američkim raketoplanima, o otkriću tekuće vode na Enceladusu, o svemirskim misijama New Horizons i Mars reconnaissance orbiter, o roverima na Marsu koji već drugu godinu lutaju tim crvenim planetom istražujući njegove tajne, i još puno zanimljivosti.

Među njima je i ono što vjerojatno većina vas nije znala, a to je da Jupiter ima novu pjegu koju je otkrio bosanski astronom Behaudin Karić, šest mjeseci prije no što je to utvrđeno od strane astronoma u svijetu. Isto tako, vjerojatno znate da se svake godine u organizaciji Zvjezdarnice Višnjan održava tradicionalni Messierov maraton. Kako je to bilo ove godine, možete pročitati i pogledati zanimljive fotografije s ovogodišnjeg susreta.

Kojim se metodama traže planeti izvan Sunčeva sustava kao i o budućim misijama, posvećeno je čak jedanaest stranica izvanrednog teksta, fotografija i ilustracija. Zatim možete saznati tko je bio Spiridion Gopčević, a ako vam to ime ne govori puno, možda ste čuli za jedno drugo, Leo Brenner? Riječ je o istoj osobi. Jeste li znali da možete detektirati kozmičke zrake u kućnoj radinosti? Kako? Saznat ćete ako pročitate izvrstan tekst o detekciji kozmičkih zraka pomoću magličaste komore. Uz tekst idu i precizne ilustracije i fotografije koje će vam pomoći oko toga.

Imate li teleskop s ekvatorijalnom montažom, model astro 3, imate sreću jer M111 donosi i opis kako servisirati i učiniti još boljom navedenu konstrukciju, a opis se može primijeniti i na druge tipove montaža. Ako imate malo avanturističkoga duha, i sklonosti za "sam svoj majstor" majstorije, možete time uštedjeti dosta novca i glavobolje oko brige "zašto se sve klima" problema. Osim Vučedolske golubice, postoji i Vučedolski Orion, a što je to, otkrit će vam zadnja tema časopisa.

Nevjerojatno koliko je zanimljivosti stalo na tih četrdesetak stranica, i taman kada ste se uživjeli u štivo, ostanete iznenađeni da ste već došli do kraja, što samo potvrđuje kvalitetu časopisa. Ako vam se svidi, sa stranica M111 slobodno možete preuzeti i ranije brojeve koji su izdani i prisjetiti se što se događalo prije, ali siguran sam i naučiti još puno novih znanja koja niste imali.

I zato, jedno veliko BRAVO AUTORIMA ovoga jedinstvenog časopisa u Hrvatskoj, pokazali ste da se može, i od vas bi mnogi drugi mogli naučiti kako se rade zanimljivi astronomski, ali i ne samo takvi časopisi. S nestrpljenjem očekujemo idući broj!

(16.06.2006.)