AM Home

(Japetić star party)

Boris Štromar
boris.stromar@gmail.com

10. 11. 2002.
Zadnji JSP je bio nešto manje posjećen nego što sam mislio da ce bit jer je ADI klizačka sekcija imala trening, pa nisu išli na Japetić :) Za observing nas je bilo pet: Mirko, Vladimir, Matjaž, Vid i ja. Nebo je bilo prosječno japetičko, onako odokativno je granična magnituda bila 5.5.

Od opreme smo imali četiri teleskopa: 2 C8, 120mm refraktor i ETX. Čim smo montirali teleskope, Celestroni su provjeravali kolimaciju. Matjažev je bio malo u stranu, ali se nije htio zezati s tim, za razliku od Vida kod kojeg smo skuzili da mu je kolimacija skroz otišla, pa ju je pokušavao namjestiti cijelu večer, tako da kroz njegov C8 nismo uopće promatrali! Šteta, jer sam ja baš htio nažicati jedan C8 za koju skicu, ali mi je ovako bilo glupo.

NGC 7457

Na početku smo malo promatrali Mjesec. Kasnije sam krenuo na galaksije u Pegazu - puno sam ih tražio, ali malo našao. Prekasno sam se sjetio da mi je SkyAtlas companion kod Lovre, tako da nisam znao magnitude. Zapravo, mislim da sam vidio samo jednu galaksiju, NGC 7457, za koju Cartes du Ciel kaže da je magnitude 11.2 - tamna izdužena mrljica. Bilo je par objekata koje smo promatrali "za usporedbu" - recimo M15 i double-double. Double-double je bolje izgledao u mom refraktoru nego u C8 koji je tada izgleda još imao problema sa turbulencijama, pa se zvijezde nikako nisu mogle dobiti kao točkice, iako se vidjelo da su komponente razlučene. U refraktoru su se fino vidjele, mislim čak na 80x povećanju.

Ali zato M15..iiiijaaaao...kod mene je to bila samo mutna mrlja, tek ako se stvarno potrudiš možeš vidjeti nešto što bi mogle biti neke zvijezde na rubu. Ali u Matjaževom C8 se sve vrvilo od zvijezda! Fantastično izgleda... u sredini je jako velika koncentracija zvijezda koja naglo opada prema rubovima. Gledajui sa strane se vidi dosta veliki, ali rijetki halo zvijezda.... sve odlično razlučene, baš je bio gust promatrati.

Matjažu sam predložio da pronađe Veil nebulu sa svojim C8 jer ju još nije vidio. Ipak, nebo baš i nije bilo neko za ovu osjetljivu maglicu. Golim okom se jedva vidjelo nešto bljedunjavo oko zvijezde 52 cygni. UHC filter je malo popravio stvar, ali ni to nije bilo nešto.

Double cluster

Čekirali smo Saturn, seeing nije dozvoljavao neka divlja povećanja, al bio je skroz ok. M42 smo također gledali kad se malo odljepio od horizonta. Puno detalja se može vidjeti na većim povećanjima.

Mislim da je to bilo sve, možda sam neki objekt preskočio..da, gledali smo još sa dalekozorom, M31, Double cluster i slične standardne objekte. Oko 11 se naoblačilo, a baš kad smo spremili teleskope su oblaci prošli i nebo je bilo još bolje nego prije. Srećom (po naše živce) uskoro su opet došli oblaci i nije nam bilo žao što smo u Zagreb krenuli još prije ponoći.

(novembar 2002.)