AM Home

osmatranja

JSP 3./4.8.2002.

Boris Štromar
boris.stromar@gmail.com

Daaa, napokon observing! Nebo nam se smilovalo, pa smo uzeli Destroyera i ajmoooo...na Japetić!! Čim smo došli su nas dočekali zvuci veselih planinara iz doma tete Ruže. Toliko su bili "veseli" da ih se lako uklopili u zvukove okolne flore i faune, a kasnije su se valjda toliko razveselili da su morali na spavanje.

Ubrzo nakon montiranja Destroyera i dva-tri pogleda, većina ADijevaca je zgiljala u dom. Vjeko je donio laptop i pokušao instalirati ToUcam - driveri su se dobro instalirali, ali ne i program za snimanje. No dobro, to ćemo, nadam se, srediti do velikog JSP-a. Ja sam ostao na parkiralištu jer sam smatrao da je grijeh ostaviti Destroyera samog, pa makar mi nudili besplatan grah :) Prvih par objekata nije izgledalo baš spektakularno, ali je Mirkov deep sky filter spasio stvar. Dobro, Destroyer nije bio dobro kolimiran (zaboravili smo..ono za kolimiranje :) nešto, uglavnom :) ) i falile su neke teflonske pločice pa se teže pomicao. Al zato je bio gust gledati M8, M20, M22, M16, M17...M8 (Lagoon) je bila super sa filterom, odlično su se vidjeli i oni tamniji dijelovi maglice, također i tamna pruga u njoj. Te maglice mi je najbolje bilo promatrati sa 26mm plosslom + 2x barlowom. E, sad, ja baš ne znam točno koja je žarišna od Destroyera, al mislim da je tada povećanje oko 120-130x? Trifid (M20) je dosta taman, no po prvi puta sam jasno vidio tamne pruge unutar maglice, i to gledajući direktno. Da, vidjelo se to i prije, u manjim teleskopima, ali ovako samo proviriš u okular i kažes "gle, prugice" :)

Nadao sam se nekakvoj strukturi u M16 (Eagle nebula, Hubbleovi "pillarsi"), međutim ništa. OK, vidjelo se da je magličasto, ali je to bilo vrlo blijedo. Transparentnost neba nije baš bila najbolja, stalno su se vidjeli neki tanki oblaci, uglavnom, dosta promjenjivo. M17 (Swan..ne znam zašto to zovu "Omega nebula"?) je totalna ludnica. Lako se mogu primjetiti razlike u svjetlini maglice. "Vrat" mu je malo tamniji, a "tijelo" sjajnije, iako i tu ima nekih malo svjetlijih pa malo tamnijih dijelova. Vrlo dobra stvar za proučavanje. A na onom dijelu gdje bi bio "rep" maglica postepeno postaje sve slabija. Žao mi je što nisam ponio papir i olovku da to skiciram. M22 je moj najdraži kuglasti skup (na spomen M13 mi se diže kosa na glavi, a imam je dosta :) ) i prvi puta sam ga gledao u Destroyeru. Fantastično izgleda, sa Mirkovim 9.7mm plosslom (proglasili smo da je povećanje 150x, malo više) se cijeli skup odlično razlucuje, zvijezde se dosta razlikuju u sjaju, pa se one sjajne fino vide gledajuci direktno, a gledajući postrance se vidi hrpa tamnijih zvijezda.. ludnica.

Ali Veil nebula je poseban gust. To smo gledali na najmanjem povećanju (samo 26mm plossl, cca 60x?) sa filterom - da se sve pogleda, treba ti par minuta za okularom. Onaj najsjajniji dio (NGC 6992) fino pokazuje gdje svjetlije i tamnije dijelove, a drugi dio (NGC 6960) je kao sa fotografije, vrlo oštrih rubova, točno se kuži da se gleda tanka maglica sa strane. Nijedan od ta dva dijela po dužini ne stane cijeli u okular, a mogu se pratiti stvarno daleko. Bez problema se vide i neki dijelovi maglice između ta dva - ako ste vidjeli koju fotku cijelog tog kompleksa, znat ćete na šta mislim.

Je, moram priznat da sam malo previše bio zaplijenio Destroyera :) Al, šta, pa nudio sam i drugima, samo su sporo reagirali :) Al zato su me pustili da se mučim trazeći komet Hoenig - imao sam samo koordinate za 3. i 4. 8. i po tome sam tražio u SkyAtlasu. Taj komet je skroz čudan - u finderu (8x50) mi se činilo da vidim nešto jako mutnjikavo, a kad bi naciljo i pogledao kroz okular, jedva se nešto naziralo. Vjeko ga je tražio još duže, na kraju je proglasio da ga ne može naći - nakon što ga je vidio u Destroyeru je skužio da to zapravo ipak nije bila fleka na njegovoj optici nego the real thing :) Još nas je zbunilo što je u neposrednoj blizini bila jedna zvijezda, pa nismo bili sigurni da li stvatno dobro vidimo. 26mm + barlow je dokazao da je to ipak komet, bljedunjav, okrugli, bez vidljivog repa i difuzne jezgre (OK, glave :) ).

Gledali smo nekoliko planetarnih maglica. Mislim da je prva bila Blinking nebula (NGC 6826) koju sam do sada puno puta tražio, a nikad našao. Naziv joj je takav jer se u normalnim teleskopima vidi gledajući postrance, a kad probaš direktno onda nestane. Destroyer nam ju je pokazao bez problema i kad smo gledali drito u nju. Nekako je nepravilnog oblika, teško za objasniti. Recimo, M57 ima fino definiran rub, dok je NGC 6826 totalna suprotnost. Iz ADI priručnika sam dobio ideju za NGC 40, blizu sjevrnog nebeskog pola, za koju kažu da je "unusual red planetary". Eh, pa ne sjećam ju se baš kao red, više kao malu mutnu mrljicu. Cat's Eye je bila zanimljiva (NGC 6543 u Zmaju, mag. 8.8 vidi se dalekozorom bez problema), možda čak i presjajna za Destroyera. Vidjelo se da je okrugla, sa dva mala "produžetka" jedan nasuprot drugome.

Sjetio sam se dva kuglasta skupa koja rijetko gledamo: M10 i M12 u Zmijonošcu. Simpatično, ali su tad bili prenisko. Stvar su spasili M11 i Double Cluster. M11 je tako fantastičan u Destroyeru da je to teško opisati. Hrpetina zvijezda, otprilike isto sjaja, a sve potpuno razlučene iako su vrlo blizu i jako zgusnute. A Double Cluster je lud na svoj poseban način.

Joooj, svašta smo gledali, mislim da sam neke stvari preskočio..recimo M51 galaksija je loše uzgledala, bila je nisko i tek su se mogle vidjeti jezgre galaksija. M13 sam prepustio ostalim ADIjevcima :) , a M31 nije bio ništa posebno. Na kraju smo vec bili pomalo umorni, pa da Destroyer ne stoji bezveze smo naciljali par zgodnih dvostrukih zvijezdi. Gamma Andromede, Albireo, Gamma Delfina, jedna u Jarcu (zaboravio sam koja) su nam pokazale svoje parove. A boje, stvarno prekrasne. Sa 13" aperture se stvarno možes nauživati u bojama. Da, kad smo već kod boja, gledali smo nekoliko "čarbon stars" iliti jako crvenih zvijezda. Sjećam se jedne, više je bila narančasta, ali svejedno prekrasna.

Na kraju svoj teleskop uopće nisam slagao. Destroyer je bio dovoljan, a Vjeko je svečano proglasio zadnji observing sa njegovim 4.5" Tascom, nekadašnjim najvećim teleskopom na Japeticu :) Na kraju nas je zabavljao čitajuci Deeper Meaning of Liff (by Douglas Adams & jos neki lik) sa Domjanovog Palma. Zabavljali smo se izmišljajući imena mogućih hrvatskih kometa (Ivic-Pašalić i slično :) ) i valjali gluposti kao i inače :) Observing je završio oko 3:15, Mirko i Domjan su vozili Destroyera, a ja Vjeku i Luku. Jedino što nismo uspjeli je otkriti novi komet. Ostalo je sve bilo savršeno :)