Život

LEPTIRI I PAUCI U SVEMIRU

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Stotine američkih studenata s sveučilišta u Koloradu ovih će tjedana s posebnom pažnjom biti usredotočeno na misiju raketoplana Endeavour. Razlog je tome nekoliko desetaka eksperimenata iz područja biologije koji će se paralelno odvijati u njihovim učionicam ai svemirskom prostoru.

Hoće li leptiri u bestežinskom stanju znati kako se ponašati u odnosu na svoje Zemaljske kolege?

Naime, specijalni kontejneri u svemir nose pauke i larve leptira. Tijekom trajanja misije promatrati će se ponašanje pauka u bestežinskom stanju i njihova sposobnost života te pravljenja paukove mreže u svemirskim uvjetima. S druge strane, leptiri će proći kroz cijeli razvojni ciklus. Male larve evoluirati će u predivne leptire. Hoće li njima smetati bestežinsko stanje, kako će reagirati na njega, te kako će se ponašati na cvijetnim poljima kada se vrate na Zemlju, pitanje je na koja se želi odgovoriti ovim eksperimentima. Identične grupe paukova i larvi leptira smještene u učionicama na Zemlji za to će vrijeme imati isti tretman kako i njihova svemirska braća. Studenti uključeni u eksperimente imati će priliku po povratku svemirskog broda analizirati podatke i pratiti daljnji razvoj i ponašanje ovih kukaca te uočiti možebitne promjene na svemirskoj i kontrolnoj, Zemaljskoj skupini. NASAin partener u ovom eksperimentu je i Denverski muzej prirode i znanosti koji je ustupio svoje instalacije i znanstvenike kao potporu projektu.

Pored znanstvenih aspekata ove misije, najveća je edukacijska i promidžbena poruka svim zainteresiranim mladim ljudima za istraživanja na području svemirskih znanosti.

(02.11.2008.)