Na Zemlji

ŽIVI U VAKUUMU I BEZ SKAFANDERA

Vaši komentari

Oliver Jovanović
oliver@astronomija.co.yu

Životinje poznate kao tardigrades, mogu preživeti u svemirskom vakumu, bombardovane radijacijom i UV-e zračenjem! Ovo ekskluzivna vest se navodi u članku magazina "Scientific American" od 8.09.2008. godine. Ove mikroskopske životinjice veličine oko 1,5 milimetar žive na tlu, a s obzirom da njihova staništa mogu biti izložena sušenju, neke vrste mogu decenijama opstati bez bez vlage. One takođe imaju neverovatnu sposobnost ispravljanja štete koju Sunce nanosi ultraljubičastim zračenjem.

Ekolog Ingemar Jönsson sa Kristianstad Univerziteta i njegove kolege poslali su dve različite vrste ovih mikroskopskih životinja kao i njihova jaja Evropskoj svemirskoj agenciji koja je ovaj "materijal" uvrstila u svoju svemirsku misiju. U orbiti Zemlje na visini od 258 km, ovi organizmi su bili izloženi vakuumu čitavih 10 dana! Iako su neki od njih bili zaštićeni od sunca i svetla, ostali su bili direktno "okupani" UV-A (dugi talas) i UV-B (srednji talas) ultraljubičastog Sunčevog zračenja. "Otkrili smo da su obe vrste preživele izloženost potpunom vakuumu, bez značajnih razlika u odnosu na opstanak u zemaljskim uslovima", kaže astrobiologist Petra Rettberg članica Instituta za vazduhoplovnu medicinu Porz, Köln, Nemačka. Ipak, samo 10 posto ovih životinjica se oporavilo nakon povratka u normalnu okolinu u kojoj postoji tečna voda i kiseonik. Ima naučnika koji spekulišu da im je zaštitu u stvari pružao njihov poseban spoljni zaštitni sloj ćelija koji je tako odradio ulogu "prirodnog skafandera". Takođe, oni moraju imati neki poseban vanredni mehanizam "ćelijske opravke" koji je u stanju da sanira takve neverovatne štete nastale od visokog zračenja u otvorenom kosmosu. Sve ovo dokazuje da barem neke životinje mogu preživjeti u potpunom vakumu i na temperaturi bliskoj apsolutnoj nuli.

(29.10.2008.)