Instrumenti

NSPoint

hst
Carina Nebula

Veći snimak 303 kb

Za svoj 17. rođendan Hablov svemirski teleskop nam je darovao još jednu spektakularnu fotografiju. To je jedan od najvećih panoramskih snimaka ikada snimljenih. Prikazuje 50 svetlosnih godina široko uzavrelo centralno područje magline Carina u kojem divljaju snažni vetrovi, a monstruozne zvezde ultraljubičastim zracima prže sve oko sebe. U tom paklenom području u dramatičnim nuklearnim procesima pale se nove i u grandioznim eksplozijama gase stare zvezde. Na snimku se vidi desetak brilijantnih zvezda 50 pa i 100 puta masivnijih od našeg Sunca. Tu je i čuvena Eta Carinae (*), gigantska zvezda koja je na samom kraju svog života i koja samo što nije eksplodirala. Za manje od hiljadu godina to će se svakako dogoditi. Ta zvezda je već u svom poslednjem stadijumu života i predstoji joj još samo da u titanskoj erupciji svojih omotača okonča svoj život.

Maglina Carina se nalazi 7500 svetlosnih godina daleko od nas, u južnom sazvežđu Carina (Pramac).

Snimak je gigantskih dimenzija, 29 566 x 14 321 piksela što omogućava da se kvalitetno odštampa na posteru dužine od 2,5 metra. Snimak je rezultat spajanja 48 frejmova snimljenih Naprednom kamerom za istraživanje (Advanced Camera for Surveys, ACS). Ovde http://www.spacetelescope.org/images/html/heic0707a.html
možete preuzeti snimak u najvećim dimenzijama (200 MB u JPG formatu).

Detalji

ec2.jpg (239216 bytes) Levo je vrlo visok stub hladnog vodonika povezan prašinom. To je mesto formiranja novih zvezda. Stub je već erodirao pod udarima ultraljubičastog zračenja vrelih, novih zvezda.

Desno, je detalj levog snimka. Vidimo vrh stuba iz koga izvire dugi mlaz izbačenog gasa. Mlaz potiče od novoformirane zvezde sakrivene unutar stuba. Sličan mlaz se vidi i pri dnu fotografije.

ec3.jpg (101759 bytes) Ova "ostrva" tamnih oblaka rasturenih duž magline su oblaci prašine i gasa koji su odoleli procesu jonizacije pod udarima fotona.

ec4.jpg (102193 bytes) Ovo su grudve molekulanog vodonika

ec5.jpg (141561 bytes) Gore: Oko jednu svetlosnu godinu visok toranj oblaka vodonika diže se iznad zida molekularnog oblaka. Zvezdano jato, zvano Trumpler, staro 2,5 miliona godina pojavljuje se sa desne strane slike. Mali zgrudvani oblak hladnog molekularnog vodonika vidimo kao siluetu naspram zvezdanog jata.

Sredina: Detaljan pogled na centralni deo magline u blizini čuvene magline Ključaonica.

Dole: Ovaj veliki oblak hladnog vodonika liči na letnju oluju. Središnji deo iz pozadine obasjava sjajna zvezda.

*  Velika bela pega u sredini levo. Kliknite ovde da se učita slika sa označenim položajem Eta Carinae. Ovde možete učitati uvećanu sliku Eta Carinae sa origalne Hablove slike.

(24.04.2007.)