Instrumenti

godišnjice
Dve fotografije HST

M16, (4% od pune verzije)

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

U čast petnaestog rođendana Svemirskog teleskopa Habl agencije NASA, ESA i STSci (institut koji rukovodi teleskopom) objavili su jedne od najvećih, najdetaljnijih i najlepših astronomskih fotografija ikada načinjenih.

Prva fotografija je fantastična Whirlpool galaksija, poznata i pod nazivom M51. Iako je od nas udaljena 31 milion svetlosnih godina detalji na ovoj Hablovoj slici su izuzetni. Pojedinačne zvezde se lako uočavaju a tu su i brojne magline, otvorena i globularna jata zvezda i džinovski oblaci gasa i prašine. Puna rezolucija slike je na adresi:
Veličina fajla je cak 106 MB !!! Nekompresovanu "sličicu" u TIF formatu preuzmite sa adrese: http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/2005/12/images/a/formats/full_tif.tif
Ovaj fajl je 204 MB!

Na drugoj fotografiji se nalazi deo magline M16, inače velikog zvezdanog porodilišta. Habl je uslikao džinovski stub gasa i prašine koji se prostire čak 10 svetlosnih godina po dužini. Naravno, tu su i veoma mlade zvezde razbacane unutar i okolo magline. Puna rezolucija slike:
Fajl je tezak 35MB a nekompresovana verzija (66 MB) je na adresi http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/2005/12/images/b/formats/full_tif.tif

Whirlpool galaksija (smanjena na 4% od pune verzije)

Vazna napomena: slike preuzmite iz nekog download programa a nikako iz Internet explorera, naročito ako imate manje od 256 mb rama. Rezolucije su ogromne te vam za gledanje i pravo uživanje u ovim slikama preporučujem ACDSee ili sličan program, dosta rama, brz procesor i dobru video karticu. :)

Ko nije u prilici da ovolike slike skida sa interneta može na Astro kamp poneti prazan CD i presnimi fajlove.

Inace, manje sličice i opsiran tekst mozete pogledati ovde:
/releases/2005/12/image/y

(03.06.2005.)