Vansolarne planete

Jovan Stojadinović

www.xsmagazine.co.nr

Kliknite na sliku
wasp.jpg (353727 bytes)
Umetnička predstava "vrućeg Jupitera u vreme tranzita. Copyright: Mark A. Garlick (markgarlick.com)

Tim engleskih, francuskih i švajcarskih naučnika je otkrio dve nove vansolarne planete, po veličini slične Jupiteru. Ove planete su među najtoplijim do sada otkrivenim, a njihove atmosfere polako isparavaju usled jakog zračenja matičnih zvezda. Ovo su prve planete pronađene u okviru SuperWASP programa (Wide Angle Search for Planets), koji se odvija pod rukovodstvom naučnika iz Velike Britanije.

Dve planete, WASP-1b i WASP-2b, imaju slične mase (0.89 MJ and 0.88 MJ) i periode revolucije (2.52 and 2.15 days). WASP-1b je veća, sa radijusom od 1.93 RJ, i čini se da je u pitanju uvećana planeta male gustine, kao HD 209458b i nedavno otkrivena HAT-P-1b. Radijus WASP-2b je 0.95 RJ.

Zvezde oko kojih planete kruže su slične Suncu. WASP-1 je nešto toplija, sjajnija i veća (1.15 MSun, 1.24 RSun), dok je WASP-2 hladnija, manja i manjeg sjaja (0.79 MSun, 0.78 RSun). WASP-1, u sazvežđu Delfina, udaljena je preko 1000 svetlonih godina. WASP-2 je udaljena oko 500 svetlosnih godina.

Koristeći širokougaona sočiva, podržana visokokvalitetnim CCD kamerama, SuperWASP tim je više puta pretraživao nekoliko miliona zvezda u velikim delovima neba, u potrazi za tranzitima planeta.

Potvrda otkrića je došla kada je tim udružio snage sa švajcarskim i francuskim naučnicima koji su koristili SOPHIE, moćni novi francuski instrumenti na Observatoire de Haute-Provence. SOPHIE je bila u stanju da otkrije malo oscilovanje u kretanju obe zvezde, do kojeg dolazi usled kretanja planeta oko njih. Dva tipa posmatranja su zajedno potvrdila postojanje i prirodu ovih planeta.

“Oduševljeni smo time što je tokom prve 4 noći od puštanja u rad, SOPHIE otkrio prve dve planete SuperWASP projekta,”, rekao je profesor Andrew Collier Cameron (University of St. Andrews), koji je predvodio međunarodni projekat koji je usledio.

Na dijagramu masa-udaljenost od zvezde, WASP-1b i WASP-2b leže između “toplih Jupitera” i “vrlo toplih Jupitera”. Veoma male orbite ovih planeta govore da temperature na njihovim površinama moraju biti izuzetno visoke. Temperatura WASP-1b se procenjuje na preko 1800oC. WASP-2b leži blizu minimalnoj udaljenosti na kojoj planete u ovom opsegu masa mogu da opstanu, tako da je dobar kandidat za buduća ispitivanja procesa gubitka mase.

SuperWASP tim trenutno planira dodatna posmatranja dva nova planetarna sistema uz pomoć svemirskih teleskopa Habl i Spitzer, kako bi precizinije izmerili veličine i temperature ovih planeta, i tragali za znacima postojanja drugih planeta u ovim sistemima. Očekuje se da će SuperWASP projekat pronaći na desetine novih planeta tokom sledećih par godina.

(06.10.2006.)