Vansolarne planete

Jovan Stojadinović

www.xsmagazine.co.nr

Kliknite na sliku
hatp1b.jpg (81389 bytes)
Umetnička predstava planete HAT P 1. Credit: David A. Aguilar (CfA)

Koristeći mrežu manjih automatizovanih teleskopa u Arizoni i na Havajima, poznatu kao HAT (Hungarian Automated Telecopes), tim astronoma je otkrio vrlo neobičnu planetu.

Planeta, nazvana HAT-P-1b, kruži oko jednog člana dvojne zvezde ADS 16402 (vizuelni dvojni sistem, poznat i kao HJ1832, pošto ga je otkrio John Herschel 1831), udaljene 139 parseka. Zvezda je nešto veća (1,12 masa Sunca, 1,5 prečnika Sunca) i mlađa (3,6 milijardi godina) od Sunca.

HAT-P-1b je otprilike duplo lakša od Jupitera (0,53 mase Jupitera), sa velikom poluosom od 0,06 a.j., na skoro kružnoj putanji koju opisuje svakih 4.46529 dana. Prečnik planete je jednak 1,36 prečnika Jupitera, tako da je HAT-P-1b vansolarna planeta sa do sada najvećim izmerenim prečnikom.

Gaspar Bakos je projektovao i realizovao HAT mrežu, i on je glavni autor rada koji opisuje ovo otkriće. HATNet projekat, koji je Bakos započeo 2003. godine, ima za cilj otkrivanje planetarnih tranzita preko sjajnih zvezda. Trenutno se sastoji od 6 manjih automatizovanih teleskopa.

“Gustina ove planete je otprilike četiri puta manja od gustine vode,” rekao je Bakos. “Drugim rečima, lakša je od džinovske lopte plute! Baš kao i Saturn, ona bi plutala u kadi, ako biste uspeli da nađete kadu dovoljno veliku za nju, ali bi plutala na tri puta većoj visini.”

Naučnicima je već poznata jedna vansolarna planeta, HD 209458b, koja je 20% veća nego što teorija predviđa. HAT-P-1b je 24% veća nego što se očekivalo.

Teoretičari su već razmotrili niz objašnjenja veličine HD 209458b, ali za sad bez uspeha. Jedini način da se ove planete “napumpaju” preko veličine koju predviđaju jednačine strukture planeta bi bilo da se obeyzbedi dodatna toplota u njihovoj unutrašnjosti. Zagrevanje površine usled blizine matične zvezde ne bi bilo dovoljno. (Kada bi bilo dovoljno, sve tranzitujuće planete bliske svojim matičnim zvezdama bi bile veće nego što se očekuje, ne samo ove dve.)

Jedan način da postoji više energije u centru planete jeste da se ona “kotrlja” po svojoj putanji, kao Uran u Sunčevom sistemu. Takva planeta, na orbiti dovoljno male velike poluose, bi osetila uticaj plimskog zagrevanja unutrašnjosti. Ipak, astronom Matthew Holman (koji nije bio deo tima koji je otkrio planetu) kaže da su okolnosti pod kojima bi planeta došla u takav položaj tako neuobičajene, da to ne izgleda kao verovatno objašnejnje za obe uvećane planete.

Prema koautoru Dimitru Sasselovu, još jedno moguće objašnjenje za veličinu HD 209458b je bilo plimsko zagrevanje usled izdužene putanje, ali su nedavna posmatranja prilično sigurno odbacila to rešenje. Ostaje moguće da u sistemu postoji druga planeta koja bi mogla da utiče na ekscentritet koji bi doveo do unutrašnjeg plimskog zagrevanja. Takva planeta bi mogla da se otkrije i metodom merenja varijacija u periodu tranzita i metodom radijalnih brzina.

Naučnici će nastaviti da posmatraju HAT-P-1b, kako bi utvrdili da li je takvo objašnjenje moguće u ovom slučaju. ADS 16402 je zevezda desete magnitude, tako da je pogodna za dalja posmatranja pomoću velikih teleskopa sa Zemlje, kao i sa svemirskih telekopa. “Dok ne nađemo objašnjenje za obe naduvene planete, one ostaju velika misterija,” rekao je Sasselov.

(06.10.2006.)

Sajt o događajima izvan Sunčevog sistema

Braon patuljak, zvezda ili planeta?

Vansolarne planete