Astronautika

"VOYAGER 1" NAPUSTIO SUNČEV SUSTAV

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

College Park

Prema riječima Franka McDonalda znanstvenika sa Instituta za fiziku i tehnologiju sveučilišta u Marylandu, NASAina istraživačka letjelica "Voyager 1" nakon dvadeset i osam godina putovanja svemirom napokon je napustila Sunčev sustav!

Nakon dvogodišnjih rasprava i različitih tumačenja podataka koja letjelica i dalje besprijekorno šalje natrag na Zemlju, na posljetku su se znanstvenici složili kako je "Voyager 1" dana 16. prosinca 2004. godine prošao kroz tzv "termination shock", tranzicijsko područje gdje Sunčev vjetar sa supersoničnih brzina usporava na subsonične brzine i ulazi u područje poznato kao heliopauza.

Nakon prolaska kroz heliopauzu, letjelica će kao prvi predmet izrađen ljudskom rukom ući u međuzvjezdano područje, prostor u kojemu više nema nikakva Sunčeva utjecaja, prostor u kojemu je i naše Sunce samo jedna od tisuća i tisuća svijetlih točkica na crnoj pozadini beskrajnog svemira.

U narednih nekoliko godina njegov će put slijediti i letjelica blizanac "Voyager 2", a nešto kasnije (sada izvan funkcije) i "Pionir 10 i 11" lansirani nekoliko godina ranije ali drugačijim, sporijim putanjama. Oba su "Voyagera" lansirana 1977. godine i dosada su istražili sve vanjske planete Sunčeva sustava osim Plutona! Najbrže su to letjelice načinjene ljudskom rukom a ujedno i najudaljeniji objekti u svemiru izrađeni ljudskom rukom. Na letjelicama se nalazi specijalna zlatna lp-ploča sa porukom Zemljana drugim civilizacijama u svemiru, a upravo je ovih je dana ta naša inteligencija pokazala svoj IQ, međuzvjezdana misija ovih izaslanika čovječanstva se gasi 2006. godine zbog nedostatka sredstava!

Na godišnjoj razini za održavanje misije obaju "Voyagera" valja izdvojiti 4,2 milijuna $, nešto manje nego za remont jednog već pomalo zastarjelog lovačkog aviona poput F14 Tomcat!

Obje letjelice savršeno funkcioniraju, njihovi nuklearni generatori davati će im dovoljno energije za normalan rad najmanje do 2020. godine.

(25.09.2005.)