Astronautika

nastavak
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Saljut 2 (Almaz 1)

Nakon uspjeha i tragedije, povijesnog lete prve svemirske stanice ikada u Zemljinoj orbiti – «Saljut-1», dvije godine kasnije, 03.04.1973. uslijedilo je lansiranje nove svemirske stanice, nazvane «Saljut-2».

Treba reći kako su sve stanice nastale u vojnim tvornicama, međutim dok je «Saljut-1» još i mogao proći kao civilni projekt, «Saljut-2» bila je potpuno vojna konstrukcija, koja je između ostalog pretpostavljala veliki 1-metarski teleskop za snimanje detaja veličine 0.5 metara na površini Zemlje (čitaj američkih i drugih vojnih postrojenja), klasični NR-30mm top za odbranu i napad na neprijateljske satelite..

Lansiranje 14,6m duge stanice, najvećeg promjera cilindra od 4,2m, unutrašnjeg prostora za posadu od 100m3 i ukupne mase od 17800kg, uspješno je sa kozmodroma Bajkonur obavljeno raketom «Proton-K».

Prema ovim pokazateljima vidljivo je kako se «Saljut-2» ponešto razlikuje od svog prethodnika, i zaista, tek grafički prikazi i fotografije pokazuju kako se zaista radi o dvama različitim projektima!

Napokon je, ponešto modificirani, izvorni projekt inženjera Vladimira Chelomeia poznat pod imenom «ALMAZ», čisto vojne svemirske stanice, dobio svoju priliku u svemiru.
Projekt korišćenja «ALMAZ» konstrukcija odobrio je osobno Leonid Brežnjev!

Kako i ovoga puta ne bi bilo zabune oko imena stanice, Chelomei je osobno naredio da se na njoj ispiše «Salyut-2»!

Treći dan po dolasku u orbitu, dogodio se «mali» incident, treći stupanj «Protona-K», nenadano je explodirao, direktnih posljedica tada nije bilo, «Saljut-2» nastavio je normalno funkcionirati, prethodno je uspješno obavio najmanje dvije planirane korekcije orbite.

Saljut 2, panel

Deset dana nakon lansiranja stanice, plan je predviđao lansiranje «Sojuza» sa prvom posadom, u sastavu Pavel Popovich i Yuri Artukhin, problemi sa «Sojuzom» odgodili su ovo lansiranje, što se kasnije pokazalo - velikom srećom.

Naime, trinaestog dana misije zemaljska kontrola leta najprije gubi kontrolu nad letjelicom, ubrzo ju ponovno uspostavlja, ali telemetrijski podaci pokazuju kako je trup letjelice probijen i kako nema uvjeta za prihvat posade. Kratkotrajno je u letjelici nastao i manji požar kojeg je automatski protupožarni sustav uspio ugasiti.

Let Popovicha i Artukhina je otkazan, a sudbina stanice zapečaćena.

Pretpostavlja se da je do incidenta došlo na način da je u «Saljut-2» brzinom od 300m/s udario fragment «Protona-K» koji je ranije explodirao, taj je fragment probio rezervoar goriva na «Saljutu-2», ali i oplatu broda, što je izazvalo požar i dekompresiju unutar letjelice.

Instrumenti stanice radili su normalno dvanaest dana, sve do incidenta, uspješno su testirane i dvije nove (AGAT i ASA34) kamere visoke rezolucije, međutim nakon incidenta, počeli su otkazivati vitalni podsustavi stanice, uključivo i raketni pogon za korekciju putanje.

Naposlijetku, 16.04.1973. radio komunikacija sa stanicom je zaključena, a kontrola nad njom u cijelosti je izgubljena 25.04.1973. Sovjeti su službeno objavili kako su «testiranja» uspješno obavljena i 29.04.1973. zaključuju misiju «Saljut-2».

Mjesec dana kasnije, 28.05.1973. «Saljut-2» nekontrolirano je izgorio u atmosferi, pojedini veći dijelovi pali su oko 3000km istočno od Nove Gvineje.

Novi sovjetski neuspjeh došao je u najnezgodinije vrijeme, gotovo istovremeno sa uspješnim okončanjem američkih letova na Mjesec i lansiranjem njihove svemirske stanice nazvane «Skylab».

Proći će više od godine dana do lansiranja novog, vojnog, «Saljuta-3».

Pogledajte još ekoliko slika Saljuta 2