Astronautika

galaksije
SOJUZ USPJEŠNO SLETIO

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Ruski svemirski brod Sojuz TMA 10 sa tročlanom međunarodnom Rusko-Malezijskom posadom u sastavu Oleg Kotov, Fjodor Jurčihin i Muszaphar Shukor uspješno je sletio prekjučer popodne na teritorij Kazahstana. Nakon orbitalnog manevra odvajanja od Međunarodne svemirske stanice (ISS), došlo je do manje pogreške pri balističkom ulasku u atmosferu svemirskog broda što je rezultiralo slijetanjem dvijestotinjak kilometara dalje od planirane pozicije, oko 350 km zapadno od grada Arkalik.

Prihvat_astronauta.jpg (138450 bytes)
Prihvat astronauta – Spasilačke ekipe izvlače astronaute iz svemirskog broda Sojuz TMA 10, u pozadini se vidi helikopter spasilačke ekipe MI 8 MTV

Dužnosnici Ruskog svemirskog centra u Koroljovu izjavili su kako za sada nije poznato zašto je svemirski brod iz raketno-upravljivog načina prizemljenja prešao na rezervnu varijantu balističkog spuštanja, no istaknuli su kako astronauti u nijednom trenutku nisu bili u opasnosti obzirom da je balističko spuštanje primjenjivano tijekom proteklih desetljeća a jedina je razlika u povećanoj pogrešci mjesta slijetanja svemirskog broda.

Svega nekoliko minuta nakon spuštanja prva helikopterska ekipa za prihvat astronauta već je prispjela do svemirskog broda i izvukla astronaute čije je zdravstveno stanje normalno. Kotov i Jurčihin boravili su na ISS-u 197 dana, dok je Shukor u svemiru boravio svega 11 dana.

Malezijski astronaut dobio je mjesto u svemiru zahvaljujući kompenzaciji Ruske i Malezijske vlade nakon milijardu dolara vrijedne prodaje Ruskih borbenih aviona Suhoj SU-27 toj dalekoistočnoj zemlji.

(22.10.2007.)