Astronautika

događaji
RUSKA KOSMONAUTIKA: KORAK NAPRED, DVA NAZAD
(Moskva, RIA “Novosti”)

Vaši komentari

Nikolaj Sevastjanov, sada već bivši predsednik flagmana ruske kosmičke industrije – Raketno-kosmičke korporacije “Energija”, bez obzira na podršku svog top-menadžera, smenjen je sa položaja poslednjeg dana jula. Zvanični Roskosmos je u više navrata naglašavao da se planovi Sevastjanova, pored ostalog u sferi pilotirane kosmonautike, ne uklapaju u Federalni kosmički program za period 2006-2015. Štaviše, delatnost predjašnjeg rukovodioca “Energije” ne korespondira sa zadacima domaće kosmonautike u celini. Radi se pre svega o razradi u Korporaciji novog višekratnog transportnog kosmičkog sistema i programu istraživanja dalekog kosmosa – letovima na Mesec i Mars.

Nevolja je, međutim, u tome što oponenti rukovodioca u nemilosti nisu u stanju da pojasne situaciju u vezi sa programom stvaranja broda “Kliper”, ili da uopšte razumno objasne šta se čini novog u tom principijelnom pravcu. “Rusija do 2014. godine može zaostati u oblasti pilotirane kosmonautike od SAD, Kine i Evropske unije ukoliko ne nastavi radove na razradi novog kosmičkog broda. Do 2014. godine SAD će napraviti novi brod “Orion” – A.K, koji će veoma ozbiljno konkurisati ruskim “Sojuzima” na međunarodnom tržištu. Mi do tog vremena možemo sustinški zaostati u tehnologijama” – odavno već apostrofira Sevastjanov u svojim izjavama.

Rešavajući upravo taj zadatak korporacija je razradila, zahvaljujući uglavnom vanbudžetskim sredstvima, svima dobro poznati brod “Kliper” koji je donedavno odgovarao Roskosmosu i služio kao vizit-karta domaće raketogradnje na mnogim međunarodnim avio-salonima, uključujući i prethodni ruski MAKS-2006. Sada umesto skoro ovaploćenog u život programa, koji po uverenju Sevastjanova i jeste pravi razlog za njegovo smenjivanje, predlaže se već stoti put modernizacija “Sojuza” – broda starijeg od pet decenija. “Mišljenja sam da ćemo u najskorije vreme precizirati oblik pilotiranog broda i ponuditi naše predloge Roskosmosu. Smatram da će se to dogoditi vec ove godine” – izjavio je novoizabrani predsednik RKK Vitalij Lopota. Uostalom, to odavno nije novost pošto se te reči ponavljaju više puta.

S druge strane, karakteristična je njegova izjava u odnosu na brod “Kliper”. “Mogu kazati da “Kliper” na MAKS-2007. nećemo prikazivati. U najskorije vreme detaljno ćemo izanalizirati ideju koju je svojevremeno izneo pređašnji rukovodilac korporacije Jurij Semjonov”. Iz nekih razloga stvara se utisak da program sasvim savremenog broda pokušavaju predstaviti kao zastareli. U svakom slučaju, možda poluvekovna tehnika (“Sojuz”) može predstavljati pravo novatorstvo? Uzgred rečeno, “Energija” rukovodi radom ruskog segmenta MKS i koordinira taj jedinstveni i veoma perspektivni u tehnološkom smislu međunarodni program. Ali na koji način Roskosmos planira da u bližoj budućnosti eksploatiše stanicu samo uz pomoć “Sojuza” i “Progresa” nije jasno.

Nije tajna da Amerikanci samo što nisu i uopšte obustavili rad na orbitalnom kompleksu, ili će ga svesti na jednokratnu meru koja ne zahteva regularne letove na orbitu. Biće veliki uspeh ukoliko naši partneri i uopšte uspeju da održe obećanje da će do 2010. godine obezbediti neophodan broj letova svojih šatlova radi okončanja kompletiranja MKS. Nakon tog roka šatlovi će otići u istoriju kako bi oslobodili mesto, a i pare za novu američku maštu – da ponovo dolete do Meseca i odatle krenu na Mars. Možemo koliko god hoćemo kritikovati te planove, a i izjave Nikolaja Sevastjanova u pogledu osvajanja korisnih iskopina na Mesecu (helijuma-3), ali se od tih kritika neće napraviti novi brod, kao što neće biti ni sigurnosti da Rusija može i zaista efikasno tehnički eksploatisati u potpunosti kompletirani orbitalni kompleks. Naravno, možemo biti mirni i nastaviti da se ponosimo brojem godišnjih lansiranja, i planove istraživanja vezivati za broj kosmičkih turista koji žele da se provozaju do MKS. Međutim, nije jasno ima li realnih perspektiva za budućnost ruske kosmonautike.

– 0 –