Astronautika

MESSENGER DRUGI PUT POKRAJ MERKURA

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Tijekom ponedjeljka američka robotička letjelica Messenger po drugi je puta proletjela u neposrednoj blizini Merkura. Nakon dva dana intenzivnih znanstvenih istraživanja letjelica je okrenula svoju radio antenu prema Zemlji i započela s slanjem prikupljenih podataka na Zemlju.

Fotografija Merkura s udaljenosti od 17.100 km. Krater gore desno ima promjer od 50km.

Slika koju donosimo snimljena je s udaljenosti od 17.100 km od planete. Nepunih sat vremena kasnije, Messenger je prozujao na samo dvije stotine kilometara iznad površine paklenski vruće planete snimivši znatno detaljnije dijelove njegove površine. Još će nekoliko dana trajati prijenos podataka i fotografija s letjelice do kontrolnog centra na Zemlji.

Tijekom ovog preleta Messenger je fotografirao oko 30% površine Merkura koju do sada nije snimila ni jedna svemirska letjelica ili teleskopi s Zemlje!

U kombinaciji s fotografijama koje je letjelica učinila 14. januara ove godine pri prvom preletu iznad Merkura i starim snimcima još od Marinera 10 od prije više tri desetljeća, sada imamo grubo kartografirano preko 95% njegove površine.

Na dosad pristiglim snimcima uočavaju se nikada prije viđeni detalji površine, uključujući i novoformirane kratere, što riječito govori o burnoj povijesti sudara u Sunčevom sustavu koja i dalje traje. No vide se i područja koja ukazuju na nekadašnju vulkansku aktivnost, za koju se do samo prije nekoliko godina smatralo kako nije moguća.

Pravi se rezultati misije očekuju krajem 2011. godine kada će letjelica napokon zauzeti svoju planiranu putanju u Merkurovoj orbiti. Naime zbog zakonitosti nebeske mehanike, velike privlačne sile Sunca, iznimno je teško postaviti letjelicu u orbitu oko Merkura. Zbog potrebnog usporavanja i inženjerskih igranja s gravitacijskim silama, Messengera očekuje još jedan bliski prelet Merkura tijekom rujna 2009. prije zauzimanja konačne pozicije, tek nekoliko stotina kilometara iznad njega. Na taj će način Messenger postati prva letjelica u povijesti u Merkurovoj orbiti.

Iz naših krajeva Merkur nije sada moguće vidjeti obzirom zalazi prije Sunca, no pogled prema zapadnom horizontu pola sata nakon zalaska Sunca pokazati će nam Mars i Veneru nešto poviše iznad linije obzora.

(10.10.2008.)

Poruka sa Merkura

Brojanje kratera na Merkuru

Mesindžer 2008.

Letjelica "Messenger" preljeće Merkur

MESSENGER PROLETEO PORED MERKURA

PRVE SNIMKE DRUGE STRANE MERKURA

Telefonske slušalice na Merkuru!

Slike Merkura januar 2008.

"Messenger" dokazao nekadašnji vulkanizam na Merkuru