Astronautika

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
mars_mali_zeleni.jpg (98602 bytes)
Fotografija "malih zelenih" na školskom mini poligonu jedne od edukacijskih radionica o životu na Marsu mladih članova Astronomske udruge Vidulini
mars_buducnost.jpg (87796 bytes)
Proteći će možda i tisuću godina prije nego na Marsu ugledamo ovakvu sliku, no budućnost će jednog dana doći, mi smo svjedoci početka rađanja jednog novog, prijateljskog svijeta
mpl_radno.jpg (83958 bytes)
Jednog će dana Mars ozeleniti, još neznamo hoćemo li mi biti tomu krivci ili će se Mars sam pobrinuti za sebe, sigurno je da će ljudi jednom tamo doći i ostati - živjeti

Nakon 32 dana po spuštanju na Mars, Mars Phoenix Lender opravdao je glavni cilj svoje misije – definitivno dokazao postojanje vode (vodenog leda) u uzorcima soli i tla analiziranog u kemijskoj laboratoriji same letjelice.

Preliminarni rezultati obrađeni od znanstvenika NASAina JPL (Jet Propulsion Laboratory) pokazuju kako se radi o vodi karakteristika poput vode na Zemlji, izmjeren je pH 9 faktor, što znači da bi Marsovo tle bilo pogodno za mnoge biljne i životinjske vrste koje poznajemo na Zemlji! Michael Hecht iz JPLa opisao je usit znanstvenika nakon analize podataka poput glavnog zgoditka na lotu dugogodišnjih beskućnika!

Postoji velika sličnost analize ovih uzoraka Marsova tla s onima uzetim na Anktartici i podvrgnutim istom procesu u laboratoriji! Astrobiolozi napokon mogu mirne duše dati potvrdan odgovor na pitanje; "Je li i da li je Mars pogodan za život?".

Pri vrijednostima kiselosti Marsova tla pH8 –pH9 bakterije i biljke imaju odlične uvjete za nastanak, rast i razvoj k složenijim oblicima života. Za ovo je otkriće zaslužna tkz "mokra laboratorija sustava pod nazivom MECA (Microscopy, Electrochemistry and Conductivity Analyzer).

Mars dakle više nije "tamo neki drugačiji svijet", radi se o planeti na kojoj je moguć život kao i na Zemlji. Znanstvenicima sada predstoji veliki posao daljnjih analiza i obrada rezultata te planiranja novih misija koje će nam dati odgovore o životu na Marsu.
Zasad nemamo nikakvih dokaza o postojanju organske materije na Marsu, no aktualna će misija MPL trajati još najmanje dva mjeseca. Nova kopanja, novi uzorci, nove analize – možda nam već ovog ljeta podastru vruće vijesti s ledene planete Mars.

(29.06.2008.)