AM HOME

PRVI CILJANI PROLAZAK PORED ENCELADUSA
Opis misije

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

Enceladus je šesti po veličini Saturnov satelit a ujedno i šesta ciljana meta (Febe i četiri puta Titan) od ulaska u Saturnov sistem. Bliski susret desio se 9. marta u 09:08 po Saturnovom vremenu (tačnije, po Kasinijevom časovniku) i to na rastojanju od samo 504 kilometra. Orbiter je prohujao pored Enceladusa brzinom od 6.6 km/s.

Pogled na orbite satelita i putanju Kasinija u trenutku najbližeg prolaska pored Enceladusa. Ovaj prolazak je bio "dolazni" jer je orbiter prošao na najmanjem rastojanju od Saturna tek posle 2 sata i 30 minuta. Ubrzo zatim meta instrumenata bio je mesec Tetis i to sa razdaljine od preko 60 000 kilometara.

Letelice Vojadžeri su pokazali da je Enceladus jedan od najinteresantnijih objekata u Sunčevom sistemu. Uz pomoć teleskopa sa Zemlje otkrili smo da ovaj satelit odbija više svetlosti pristigle sa Sunca od bilo kog drugog meseca ili planete. Enceladus je kompletno prekriven vodenim ledom i postotak odbijene svetlosti iznosi više od 90 posto!

Enceladus viđen kroz zeleni i infracrvene filtere 16. februara 2005. godine. Čudna kombinacija boja ima za cilj da istakne različite osobine vodenog leda i to po celom vidljivom disku satelita.

Tokom ovog bliskog prolaska pored Enceladusa Kasini će pokušati da dobije odgovore na sledeća pitanja:
• Od čega se sastoji površina satelita, koji je njen sastav?
• Zbog čega je Enceladus toliko svetao?
• Da li je Enceladus trenutno geološki aktivan i ako jeste šta je izvor te energije?
• Koji su preovlađujući geološki procesi?
• Kako i kada su nastale ledene prostrane ravnice?
• Kakav je odnos između Enceladusa i F prstena?
• Kakvo je okruženje oko satelita?
• Unutrašnja struktura Enceladusa?

Prvi ciljani prolazak pored Enceladusa protekao je, sada već, rutinski uspešno. Prikupljene su stotine i stotine megabajta podataka. Njihova obrada i tumačenje potrajaće mesecima i godinama. Gomila naučnih radova biće objavljena a javnost će uživati u fantastičnim fotografijama ove džinovske ledene grudve.

Tokom primarne, četvorogodišnje, misije Kasini će još tri puta proći na vrlo malom rastojanju od Enceladusa.

Diskusiju o ovoj i drugim temama u vezi astronomije vodite na Forumu AM:  http://astronomija.eclipsedminds.org/