Astronautika

dragovic@net.yu

31. 03. 07

Kliknite na snimak
Međunarodna svemirska stanic

Posada Međunarodne svemirske stanice je u petak izvršila pomeranje letilice "Sojuz" sa jednog dela stanice na drugi, da bi oslobodila prolaz novoj letilici koja stiže uskoro. Zatim se uspešno vratila na ISS.

Vođen iskusnom rukom inženjera Mihaila Tjurina, "Sojuz TMA-9" je pomeren sa ulaza "Zvezda" modula okrenutog ka Zemlji na drugi modul, "Zarja", i tako je napravljeno mesto za pristajanje drugog "Sojuza" koji će dovesti Ruse Fjodora Jurcikina i Olega Kotova i američkog turistu, milijardera Charlesa Simonyija, o kome smo već pisali.

Za ovaj manevar, koji je trajao oko sat i po, bila je potrebna pomoć i Amerikanaca Michaela Lopez-Alegria i Sunite Williams. Kako se kaže na sajtu NASA, za to vreme preleteli su oko trećine punog kruga oko naše planete. Letilica je pomerena za oko 24 metara u stranu. Sav manevar je izveden na visini od 354 km.
Nova posada ISS Expedition 15 će krenuti iz baze u Bajkonuru, u Kazahstanu, 7. aprila.

Kliknite na snimak
posada.jpg (63125 bytes)
Posada Stanice: Sunita Williams (NASA), komandri Michael Lopez-Alegria (NASA) i inž.  Mikhail Tyurin (Ruska svemirska agencija). Credit: NASA

Kosmonauti u ISS imaju pomoć i malih sfernih robota-satelita, čije testiranje je u toku.
SPHERES, što je skraćenica od Synchronized Position Hold Engage Re-orient Satellite, predstavlja projekat Masacusetskog tehnoloskog instituta (MIT), i predstavlja robota-pomoćnika, čiji će zadatak biti da u budućnosti pomaže svakom kosmonautu ponaosob.

Jeff Williams, NASA-in inženjer koji je trenutno na stanici je javio da su mali sateliti položili sve testove koji su bili predviđeni, a provereni su prilikom simulacije randevua u pristajanja svemirskog broda na Međunarodnu stanicu.
Ovi pomoćnici, veličine 20 cm i težine oko 3 kg, su prvi iz serije koji će stići na ISS 26. aprila "Progres" raketom.

(31.03.2007.)