DEEP IMPACT

Deep Impact misija
Impaktor

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

Opširne tekstove o misiji potražite i u časopisu Astronomija (13-ti i aktuelni 14-ti broj)

Za impaktor mnogi pogrešno misle da je obična hrpa gvožđa. Ne, to je hrpa gvođa sa kamerom! Tačnije, ova letelica sadrži 49 % bakra i 24 % aluminijuma, kameru i motore. Kamera se nalazi na boku i prilikom pada uslikaće oko 35 fotografija ukupnog kapaciteta 17 megabajta. Slike će poslati matičnom brodu brzinom od 64 kilobita u sekundi.

Montiranje Impaktora na glavnu letelicu

U trenutku sudara kinetička energija koju bude stvorio impaktor iznosiće 19 gigadžula . To je vrednost koju napravi 4.8 tona TNT eksploziva! Za ovoliku energiju zaslužna je masa letelice (370 kilograma) i njena brzina od oko 10.2 km/s.

Tehničke karakteristike impaktora

Navođenje letelice i udar o željeno mesto na kometi je jedan od najvećih izazova celokupne misije. Impaktor se odvaja od matičnog broda na udaljenosti od 864.000 km od površine Tempel 1 i sam manevriše uz pomoć motora, zvezda, navigacionih fotografija i specijalnog algoritma. Stručnjaci koji rukovode misijom nas uveravaju da impaktor neće promašiti metu za više od 100 metara.

Uz pomoć sopstvene navigacije, impaktor će pogoditi ciljano mesto sa greškom od samo 100 metara

CCD kamera koristi teleskop prečnika 12 cm, žižne daljine od 2.1 metar i svetlosne moći f/17.5. Pre nego što kamera bude uništena od strane čestica sa komete ona će napraviti slike u do sada ne viđenim detaljima. Poslednja slika bi trebala da ima rezoluciju od čak 20 cm po pikselu što je fantastičan tehnološki i naučni uspeh. Klarkovi stalaktiti i stalagmiti, koje je predvideo u Odiseji 2061, ukoliko postoje trebali bi da budu jasno vidljivi. Bolji kvalitet slike i više detalja na površini neke druge komete napraviće letelica Roseta tek krajem 2014. godine.

Sudar će se dogoditi oko 06:00 UT 4. jula 2005. godine. Kako fizičke osobine komete budu jasnije tokom misije tako će se i vreme udara tačnije određivati.

Više fotografija, ilustracija i animacija pogledajte na zvaničnoj prezentaciji http://deepimpact.jpl.nasa.gov/gallery/index.html