DEEP IMPACT

Deep Impact misija
Glavna letelica

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

Opširne tekstove o misiji potražite i u časopisu Astronomija (13-ti i aktuelni 14-ti broj)

Glavna letelica sa moćnim teleskopima, jednometarskom antenom za prenos podataka velikim brzinama do Zemlje i štitom od opasnih čestica i kamenja sa komete

Deep Impact misija svetskoj nauci i tehnologiji podariće više astronomskih premijera. Jedna od njih je i korišćenje do danas najvećeg teleskopa napravljenog za planetarna istraživanja. High Resolution Instrument (HRI) je CCD kamera koja koristi teleskop prečnika 30 cm, žižne daljine od čak 10.5 metara i f/35! Kada bude najbliži kometi (500 kilometara) HRI će imati rezoluciju nešto veću od 1 metra što je veoma impresivno. Sa ovakvim uvećanjem bi bez problema mogli da sa Fruške gore vidite skuter u Dubrovniku, kola na Lančanom mostu u Budimpešti i visoke građevine u Istanbulu. Dimenzije fotografija su 1024x1024 piksela.

Na glavnoj letelici postoje još dva naučna instrumenta: Medium Resolution Instrument (MRI) i infracrveni spektrometar. Spektrometar je implementiran u HRI, dok MRI čini CCD kamera sa teleskopom identičnih osobina kao onim ugrađenim u impaktor samo sa setom filtera. MRI je zamišljen kao funkcionalni bekap HRI-u, ima pet puta manje uvećanje i njegovo široko vidno polje idealno je za snimanje celog nukleusa i materijala izbačenog iz kratera.

HRI (High Resolution Instrument) - CCD kamera sa teleskopom od čak 30 cm
MRI (Medium Resolution Instrument) - CCD kamera sa teleskopom od 12 cm

Tehničke karakteristike kamera

Montiranje velikih teleskopa na pokretnu platformu

Kapacitet za skladištenje podataka prikupljenih sa ova tri instrumenta iznosi samo 309 megabajta. Ovo je zaista malo, ali zbog ograničenog budžeta naučnici su se opredelili, kao i uvek u ovakvim situacijama, na kvalitet a ne kvantitet informacija. Glavna letelica sa Zemljom komunicira preko antene prečnika 1 metar i standardnom brzinom od 175 Kbps. Mesec dana posle udara primarna misija se završava i naučnici potom imaju 9 meseci da obrade podatke.

Poslednje analize rađene tokom leta govore da glavna kamera HSI nije dostigla odgovarajući fokus. Slike su mutne i veliko je pitanje da li će biti spremna do jula meseca. Probne fotografije našeg Meseca i Jupitera nisu oštre i veoma zabrinjavaju. Sličan problem imali su Kasini i Deep Space 1, ali nakon zagrejavanja kamere stvar je bila rešena. Ukoliko HRI ostane zamućen to neće ugroziti misiju, ali će se odraziti na kvalitet naučnih podataka.

Više fotografija, ilustracija i animacija pogledajte na zvaničnoj prezentaciji http://deepimpact.jpl.nasa.gov/gallery/index.html