Astronautika

kosmonautika
ULYSSES IZNAD SUNČEVOG POLA

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Letjelica "Ulysses" ovih je dana ušla u iznimno zahtjevnu putanju iznad Sunčevog sjevernog pola kako bi iz dosad neviđenog kuta gledanja mogla opažati promjene koje se događaju na Suncu za vrijeme početka novog 11-godišnjeg Sunčeva ciklusa.

Letjelica Ulysses u međuplanetarnom prostoru izvan ravni ekliptike

Prema riječima Ed Smitha iz JPL (Jet Propulsion Laboratory); "kao što je nama na zemlji važno izučavati Zemljine polove tako je izučavanje Sunčevih polova krucijalno za razumijevanje Sunčevih ciklusa i procesa koji se događaju na njemu, a "Ulysses" je došao na željenu poziciju u najbolje moguće vrijeme – na sam početak Sunčeva ciklusa dok je Sunce u minimumu svoje aktivnosti".

Svim dosadašnjim letjelicama, teleskopima sa Zemlje i iz svemira, astronomi mogu proučavati Sunce gledajući ga samo u smjeru ekvatora. Ulysses je po prvi puta znanstvenicima pokazao što se događa na njegovim polovima!

Zbog gravitacijskih zakona (čitaj utroška enormnih količina raketnog goriva) i iznimno kompliciranih manevara koji su neophodni za dostizanje ovakve putanje, Ulysses je lansiran još prije 18 godina u listopadu 1990. godine, najprije je odveden do Jupitera kako b se iskoristila njegova gravitacija za veliku promjenu putanje letjelice iznad ravni ekliptike koji dosad nije iskusila niti jedna druga letjelica. Razumijevanje događanja na Suncu veoma je važno za civilizaciju, svemirsko vrijeme utječe na Zemlju, ekosustav i ljude.

(15.01.2008.)