DUŠA PRE ZVEZDA
- pogled u treæi milenijum -

Živimo u velièanstvenom vremenu velikih nauènih otkriæa i podviga èoveka. Èovek je u drugom milenijumu sagledao krajnje meðe realnog sveta i izgradio grandiozni misaoni “most” izmeðu elementarnih èestica i Svemira. Poèeo je da razmišlja i o postojanju paralelnih svetova, da za predviðanje zemljotresa na Zemlji u svoja “kola” upreže milijardama svetlosnih godina udaljene kvazare, da traga za vatrom zvezda - energijom fuzije, da kroji nova živa biæa i da, kao otvorenu knjigu, èita svoj genom.

Prof. dr Vladimir Ajdaèiæ
ajdacic@astronomija.co.yu

Èetiri kosmièke letelice iz porodica “Vojadžer” i “Pionir” napustile su Sunèev sistem i sada hitaju ka dalekim zvezdama. One i “veèni trag” koji je èovek ostavio na Mesecu svedoèiæe narednim milenijumima o postojanju naše civilizacije i onda kada života na Zemlji ne bude bilo.

Kraj drugog milenijuma èovek je obeležio ogromnim napretkom molekularne biologije, genetièkog inženjerstva, kosmologije i fizike elementarnih èestica. Ali, nažalost, i brojnim zloupotrebama nauke. Na prelazu iz drugog u treæi milenijum ponor izmeðu èovekovog misaonog i duhovnog biæa dostigao je zabrinjavajuæe razmere. Okrenut materijalnim dobrima, on sve više gubi mudrost i plemenitost; udaljava se od prirodnog smisla života i ljudskosti.

U treæi milenijum èovek je uneo veliko naucno blago, ali je s naukom i tehnikom “utrèao” u novo doba u ludom galopu, ne shvatajuæi da “èasovnik” Prirode radi mnogo sporije od njegovog prenavijenog sata.

U vremenu ovako brzih i velikih promena nije lako predvideti šta se u nauci može zbiti u narednih hiljadu godina. Èak je teško poverovati da æe život na Zemlji opstati u tom razdoblju! Jer sve manji broj ljudi razumeva sve opasnija nauèna otkriæa i njihove moguæe posledice. Raskorak izmedju èoveka našeg vremena i Prirode postaje svakome oèigledan - ekološki pokazatelji kazuju nam da “prima materije” Starih Grka: vazduh, voda, zemlja i vatra (nuklearke!) postaju sve zagaðenije i nedostatnije. A šta je tek sa svetlošæu, dobrotom i samilošæu koje Tesla pominje!

Zato kao prvi zadatak koji èovek u treæem milenijumu mora da ispuni je njegovo usklaðivanje s Prirodom i s drugim ljudima sa kojima deli sudbinu na kosmièkoj “Nojevoj barci”. Da bi se to postiglo, mora se dati primat društvenim i humanistièkim naukama, a ne prirodnim i tehnièkim. Treba objasniti još uvek najveæi problem sveta u kome živimo - samog èoveka, koji sebi i dalje predstavlja najveæu nepoznanicu i kaznu. Na poèetku novog milenijuma moramo da se upitamo u kakvom to svetu živimo kad u njemu nema velikih mislilaca i filozofa, kao što je, na primer, bio Bertrand Rasel - èovek koji se u svojim devedesetim godinama borio za oèuvanje humanih vrednosti i smisla života.

Možda nam se baš zbog poèetka novog doba ukazuje prilika za velika preispitivanja i promene. Sreæno smo prebrodili 2000. godinu za koju su mnogi, a meðu njima i slavni Isak Njutn (1642-1727), smatrali da ce biti fatalna po ljudski rod - da æe se u njoj desiti smak sveta. Naši savremenici, u duhu pesimista iz prošlosti, predviðaju kraj istorije, filozofije i nauke. Mudrim glavama svaka èast i priznanje, ali, barem kada je u pitanju nauka, ja ne verujem u takav ishod. Poverovaæu u moguænost kraja nauke, samo ako mi neko dokaže da je došao kraj matematici! Dobro znamo da je sa njom u nauci sve poèelo, kao i to da je njen “univerzum” beskrajan. Sumnjam da je Priroda od matematike siromašnija tajnama i izazovima, i zato ne vidim skori kraj prirodnih nauka. Dok bude èoveka i njih èe biti.

Drugaèije je od Njutna razmišljao jedan od najumnijih ljudi srednjeg veka, engleski filozof i prirodnjak Rodžer Bekon (1214-1294). Pre više od 700 godina on nije “video” smak sveta, veæ nešto sasvim drugo. Pisao je:

“... Mogu biti napravljeni takvi ureðaji pomoæu kojih æe najveæe laðe, kojima æe upravljati jedan èovek, ploviti brže od onih punih mornara... kola koja æe se brže kretati od onih koje vuku životinje... mašine u kojima æe ljudi ugodno sedeti, zabavljajuæi se, a koje æe leteti kao ptice, kao i vozila koja æe omoguæiti èoveku da istražuje najveæe dubine okeana.”

Sa zaprepašæenjem zakljuèujemo da je Rodžer Bekon u 13. veku predvideo pojave: parobroda, automobila, aviona i podmornice! Posle Bekona velika je hrabrost biti prorok u nauci. Ali, ipak, usudiæu se da iznesem svoje viðenje zbivanja u treæem milenijumu.

Èovek je u poslednjih 100 godina tako “zaosijao” evolutu nauke i tehnike da je time zapretio opstanku života na Zemlji. Verujem da se ovakav tok stvari, zbog neumitnosti nametnutih materijalistièkim ustrojstvom društva, neæe moæi da zaustavi racionalnim akcijama. Meðutim, zbog toga æe u skorom vremenu proraditi prirodni instinkt za preživljavanjem kod ljudi i, za najviše 30-50 godina, doæi æe do revolucije u èovekovom odnosu prema Prirodi, kao i u odnosu èoveka prema sebi samom, tj. njegovim ciljevima i smislu života. Tu promenu moraæe da prati nova škola, nov humanistièki pogled na svet. Njen prvi zadatak biæe da stvori sreænog èoveka, èoveka koji æe otkrivati lepotu sveta, radosti saznavanja i stvaranja. Mislim da neæu pogrešiti, ako kažem da æe karakter ove nove škole biti presudan po opstanak naše civilizacije.

Oèekujem da æe u treæem milenijumu biti rešena jedna od najveæih zagonetki Prirode - problem funkcionisanja èovekove svesti. I da æe to rešenje imati ogroman uticaj na dalji razvoj èoveèanstva. Skoro je izvesno da æe u narednih hiljadu godina èovek otkriti postojanje drugih razumnih biæa u našoj galaksiji, “Mleènom putu”. Ne verujem da æe on stvoriti kosmièke brodove brže od svetlosti ili da æe kvanta teleportacija, nedavno dokazana sa fotonima, moæi da se koristi na mnogo veæim tvorevinama.

Teško mogu da zamislim stoleæe u kome živimo bez pojave novih živih biæa stvorenih u laboratorijama “genetièkih inženjera”. Flora i fauna našeg sveta biæe obogaæene “ciljanim vrstama”, koje æe biti od koristi èoveku. Njima æe se, bez sumnje, pridružiti i druge veštaèke tvorevine složene po principu lego- -kockica. Meðu njima æe se naæi produkti nanotehnologije - prve molekularne mašine i molekularni kompjuteri, fantastiène naprave saèinjene iz komponenata èije æe se dimenzije meriti nanometrima (milijarditim delovima metra). Molekularni kompjuteri biæe èudo nauke i tehnike po svojim neverovatnim brzinama rada i supermemorijama.

Rešenje tajne èovekove svesti izazvaæe prevrat u mnogim oblastima tehnike. Postojaæe armije “pametnih mašina” koje æe raspolagati moguænostima sopstvenog održavanja i reprodukcije. Nova nauèna dostignuæa u fizici, hemiji i nauci o materijalima omoguæiæe dobijanje materijala snova, koji su poèeli da se stvaraju krajem drugog milenijuma. Samo na bazi nedavno otkrivenog fulerena, neobiènog, loptastog molekula saèinjenog od 60 atoma ugljenika, ispisaæe se nova poglavlja u hemiji, nauci o materijalima, nanotehnologiji i drugde. Zanatsko umeæe starih majstora u potpunosti æe zameniti teorijsko “kreiranje” novih materijala. U tom poslu molekularni kompjuteri æe u deliæima sekunde izvoditi složene “eksperimente” za koje bi ljudima bile potrebne godine rada. Èoveku æe ostati samo da iz takvog virtuelnog “Diznilenda materijala” izabere onaj koji mu najviše odgovara.

Molekularna biologija i genetièko inženjerstvo æe veæ u ovom stoleæu doživeti eksplozivan razvoj, koji æe nadmašiti onaj koji se desio u atomskoj i nuklearnoj fizici u prvoj polovini 20. veka. Oni æe dati beleg dobu koje dolazi. U kratkom vremenu biæemo svedoci èudesnog dobijanja sada nepostojeæih životnih oblika - nove faune i flore, u kojima æe se verovatno naæi i nestvarna biæa nalik onima iz starih mitova i legendi. Da li æe èovek u treæem milenijumu uspeti da ostvari “de nuovo” sintezu života. Da polazeæi od hemijskih elemenata u “retorti” dobije živu materiju? Ja sam uveren da æe ovaj “božanski poduhvat” biti izveden za koju stotinu godina. Nesumljivo je da pred pomenutim oblastima stoje velika tehnièke teškoæe, a i još veæa moralna iskušenja. Problem nauke izmeðu dobra i zla doživeæe svoju najveæu probu na tom novom “biološkom univerzumu”. Trenutno je teško sagledati konaène domete molekularne biologije i genetièkog inženjerstva. I najmanja greška u ovim oblastima može biti fatalna po život na planeti.

Do prevrata u tehnici i nagle industrijalizacije došlo je zahvaljujucu epohalnim nauènim otkriæima Džemsa Vata (1736-1819), Nikole Tesle (1856-1943) i Alberta Ajnštajna (1879-1955).

Jedan od nalaza Ajnštajnove Specijalne teorije relativnosti je ekvivalentnost mase i energije. Njom je objašnjeno izgaranje zvezda, oslobaðanje ogromnih iznosa energije utroškom malih kolièina materije. Nuklearna fizika, nauka koja tumaèi pojave koje se dešavaju u atomskim jezgrima i pri nuklearnim reakcijama, otvorila je Pandorinu kutiju iz koje je pokuljalo razorno nuklearno zraèenje. U saznajnom pogledu to je bio grandiozni prodor èoveka u mikrosvet, poredljiv sa onim koji je on uèinio u pravcu zvezda i Svemira. Meðutim, ubrzo se pokazalo da je nekontrolisani iskorak ka “zvezdama mikrosveta” - napuštanje prirodnih okvira - povezan sa velikim opasnostima. U svim živim tvorevinama, a time i u èoveku, u svim pojedinaènim, elementarnim biohemijskim procesima na kojima poèiva život oslobaða se ili apsorbuje energija jednog manjeg dela elektron-volta. Na drugoj strani, kod nuklearnih pojava: nuklearnih reakcija, fisiji, fuziji i drugima radi se o iznosima energije koji se mere milionima ili stotinama miliona elektron-volta! To je skok u domen viših energija od 6-8 redova velièina! Tako se nad èovekom, èiji je jedan od ciljeva bio da zagospodari Prirodom (!), nadvila opasnost nuklearnog zraèenja, tj. ogromnih kolièina radioaktivnih materija. Èovek je je za manje od 60 godina stvorio ogromnu kolièinu veštaèki radioaktivnih materija.

Po svojoj radioaktivnosti ista nadmašuje zbir radioaktivnosti celokupne Zemljine atmosfere, hidrosfere i tla do dubine od desetak metara. San o preobilnoj energiji pretvorio se u nuklearnu moru - brigu za preživljavanje i opstanak potomstva.

Dugo se smatralo da je problem energije presudan po ljudski rod. Sada veæ znamo da se pre radi o pitanju eksplozivnog razvoja ljudske populacije na Zemlji i prekomernom trošenju neobnovljivih izvora energije. Narušavanje èovekove životne sredine raznim zagadjivaèima i otpadnim materijama poprimilo je tolike razmere da uskoro moraju biti rešeni problemi dobijanja èiste energije. Alternative se nalaze u fuziji lakih elemenata - paljenju “zvezdanih vatri” na Zemlji, i u korišæenja solarne energije. Posle havarije koja se desila na èernobiljskom reaktoru, najveæe tehnièke katastrofe u istoriji èoveèanstva, nuklearkama je odzvonilo. One su, nažalost, iz vojnih razloga (dobijanja plutonijuma za atomsko oružje) dugo imale prednost nad fuzionim reaktorima, u èiji se razvoj nisu ulagala odgovarajuæa materijalna sredstva i nauèna pregnuæa. Na pogubnu nuklearnu tehnologiju hiljadama godina podseæaæe nas “nuklearni krajputaši” - sarkofazi isluženih nuklearnih reaktora, groblja nuklearnog otpada, postrojenja za dobijanje uranijuma-235 i plutonijuma-239, kao i atomsko oružje - na desetine hiljada fisionih, termonuklearnih i neutronskih bombi. Jedno od moguæih rešenja problema nuklearnog otpada u treæem milenijumu, koje može izgledati više nego nestvarno, je korišæenje specijalnih crnih rupa kao “kontejnera” za odlaganje svekolikog djubreta!

Doæi æe vreme solarnih æelija koje æe iz kosmosa putem mikrotalasnog zraèenja isporuèivati èoveèanstvu obilje èiste energije. Ona æe se tada manje trošiti i razbacivati nego do sada. Na drugoj strani, veliku muku èoveku æe neko vreme zadavati nestašica pitke vode. Ali æe ona biti rešena kada na scenu stupe molekularne mašine koje æe obavljati veliki deo neophodnih poslova, trošiti manje kolièine energije i vode.

Preostaje ogroman prostor nepoznatog. Iz njega æe èovek kao iz èudesnog kovèega vaditi novotarije koje æe se granièiti sa najsmelijim zamislima pisaca nauène fantastike. Zamislite mašinu èiji bi aktivni deo bila siæušna dobro kontrolisana crna rupa! Ili takvu provodnu “nit” kroz koju bi se “pretakala” elektrièna energija iz jonosfere ili magnetosfere na neki od naèina koji su se javljali u Teslinim vizijama krajem l9. veka. Rudarska istraživanja obliznjih planeta i Meseca doneæe pregršt interesantnih otkriæa, a možda i neke izuzetne, korisne materije... Vrlo retke elemente, ili još vrednije uzorke stena u kojima se krije tajna nastanka Sunèevog sistema. Teško je sagledati granice moguæeg i nemoguæeg u treæem milenijumu. Najveæe ogranièenje u tom pogledu, bez sumnje, predstavljaæe sam èovek. Zato se, na kraju, pozabavimo njime.

Pitanja èovekove duše, oseæanja i smisla života postaæe predmeti od najveæeg nauènog znaèaja - istraživaèki izazov treæeg milenijuma. Razrešenja ovih pitanja presudiæe da li æe se èovek usmeriti ka istinskim vrednostima koje mu Priroda i Život tako nesebièno pružaju ili æe, u suprotnom, on skonèati kao neka vrsta androida od krvi i mesa - postati žrtva nauke i tehnike koje je stvorio i zloupotrebio.

(maj 2003.)