Život, SETI

BLISKI SUSRET TREĆE VRSTE
 Ne gasi taj televizor

Uskoro će se naše inteligentne svemirske komšije, koji nas možda pokušavaju pronaći, suočiti sa problemima, jer bi Zemlja uskoro mogla jednostavno "nestati", upozoravaju iz SETI-ja (Search For ExtraTerrestrial Intelligence, odnosno projekta čiji je zadatak potraga za vanzemaljskim civilizacijama). To bi se moglo dogoditi zbog toga što se kompanije, koje se bave transmisijom televizijskih signala, vrlo brzo prebacuju na tehnologije koje u svemir ne propuštaju nimalo radio-frekvencija. Naime, većina SETI-jevih napora za otkrivanjem vanzemaljske inteligencije temelji se na potrazi za radio-signalima, koje bi mogla emitovati inteligentna bića s planeta oko bližih zvezda. Kada su ljudi u pitanju, televizijski signal je „najjači dokaz našeg postojanja”. U tradicionalnoj tehnologiji televizijski odašiljači imaju snagu od po megavata svaki, i ti „mehurići” radio-talasa do sada su otišli 50 svetlosnih godina izvan Sunčevog sistema. Ali, kako navode u SETI-ju, to se brzo menja. Sve više televizijskih signala, pogotovo u Americi, prenosi se posredstvom kabla, bez „ispuštanja” radio-frekvencija u svemir, ili preko direktno-emitujućih satelita snage samo 20 vati, koji su efikasno usmereni prema određenim područjima na Zemlji. Zato je, s aspekta „biti otkriven” pomoću tzv. nenamernog emitovanja, trajnost Zemlje u svemirskim razmerima procenjena na tek 100 godina. Elem, takva procena ima u krajnjoj liniji i značaje posledice za samu SETI-jevu strategiju nastavka potrage za vanzemaljskim civilizacijama. Naime, na vlastitom (Zemljinom) primeru je zaključeno da je možda bolje više pažnje posvetiti potrazi za namerno poslatim signalima. Zato su se neki delovi SETI programa već prihvatili potrage za pronalaženjem optičkog signala, koji bi se temeljio na laserima velike snage namerno usmerenima prema najbližim zvijezdama.

Neko se vreme smatralo da je optička komunikacija nepraktična u međuzvezdanim udaljenostima, ali istraživanja za vojnu industriju su dovela do dovoljno jakih lasera, koji mogu signalizirati kudikamo efikasnije od bilo kojeg radio-signala. "Prema projektima, laseri na atomski pogon mogu 1.000 puta nadjačati Sunčevu svetlost”, kaže Pol Horovic sa Hardvarda, koji već traži takve pulseve svetlosti. On je dizjanirao i novi teleskop, koji će uskoro početi neprestanu potragu za takvim izvorima svetla. Inače, ideja potrage za vanzemaljskom inteligencijom vodi nas još u antička vremena, jer su i stari Grci govorili da nismo sami u svemiru. No, sredinom ovog veka ta potraga postaje izrazito aktuelnom, zbog razvoja i korišćenja radio astronomije. Godine 1959. Filip Morison i Đuzepe Kokoni pišu naučni rad o mogućnostima i načinima traženja kontakta sa drugim civilizacijama. Prvi radio astronomi koji su započeli konkretnu potragu za naprednom inteligencijom bili su Drejk (SAD), Kelerman (Australija), te Troitski, Kardašev i Šolomiski (bivši SSSR). Njihovi projekti pretraživanja svemira - prvi SETI projekti - bili su relativno kratkotrajni, po godinu-dve za određeni skup zvezda, ili desetak godina za celi Mlečni Put. Tek, kada se govori o istraživanju i potragama za drugim naprednim civilizacijama, uopšteno se misli na civilizacije unutar naše galaksije. Tačnije, osnovna SETI istraživanja usmerena su prema svim njenim zvezdama, jer postoji velika verovatnoća da se u samoj galaksiji nalazi veliki broj naprednih civilizacija.

(avgust 2004.)