Planete

NSPoint

planete
PLUTON I DANAS - NEPOZNANICA
(ili, zašto znam da je danas 75. godišnjica njegova otkrića!?)

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Najudaljeniji planet u našem sunčevom sustavu, kojemu danas mnogi znanstvenici osporavaju taj status, otkriven je na današnji dan sa Lowel Observatory (USA).
Potragu za «planetom X» započeo je prije točno stotinu godina (1905.) glasoviti Percival Lowell.

Prolazile su godine u bezuspješnoj potrazi za novim planetom, za kojega se na osnovi računskih modela znalo da postoji «tamo negdje». Naposlijetku, 18. februara 1930. godine, na dvama arhivskim snimkama istog dijela neba učinjenim 23. odnosno 29. januara 1930. godine, Tombaugh je uočio brzoputujuću «zvijezdicu» - nedvojbeno novi planet sunčeva sustava - Pluton!

Ploče na kojima je otkriven Pluton, veća 44 KB

Šest i pol milijardi kilometara dijeli nas od Plutona, nevelikom svijetu promjera svega 2300 km (manje od našeg Mjeseca!) potrebno je 248 godina za jedan puni okret oko Sunca, dan na Plutonu traje 6,4 zemaljskih dana, temperature na njegovoj površini su znatno ispod -200°C, a Sunce na njegovom nebu tisuću je puta slabijeg sjaja nego na zemlji!

Tekst K. Tombe o otkriću Plutona, veća 29 KB

Pluton posjeduje samo jedan poznati prirodni satelit imenom Charon, dvostruko manjeg promjera od same planete, prema razmišljanju nekih znanstvenika, ova dva objekta zapravo čine dvojni planet! Zajednička masa oba ova tijela zajedno iznosi tek oko 0,25% Zemljine.

Zbog izuzetno izdužene putanje, polegnute i pod kutem od 17° prema ekliptici, Pluton je u vremenu od 1979. – 1999. godine bio bliži Suncu nego Neptun! Ni najbolji teleskopi sa Zemlje ili iz orbite nemogu pokazati nikakove detelje njegove površine, a kao sićušna zvijezdica vidljiv je tek u većim astronomskim instrumentima!

New Horizons

Na putu ka Plutonu, umetnička predstava (NASA)

NASA planira robotičku misiju istraživanja ove planete pod nazivom «New Horizons».
Postoje dva «lansirna prozora» za start ove misije, prvi od 11. januara – 14. februara 2006., i drugi od 02-15. februara 2007.

U prvom slučaju letjelica bi uz pomoć Jupiterove gravitacije stigla na odredište 2015., a u drugom slučaju, direktnog lansiranja, nekoliko godina kasnije - 2019/2020. godine.
Tada ćemo po prvi puta imati priliku vidjeti kakove tajne skriva Pluton, a možda i još dalji objekti iz Kuiper-Beltova pojasa.

Zašto na kraju znam da je 18. februara godišnjica otkrića Plutona? Prije devet godina, 18. 02. 1996. godine (na 66-tu godišnjicu otkrića Plutona) rođena je moja kćerka Marina! I Marinu i ovu koincidenciju shvatio sam kao pravi kozmički poklon.

(18.02.2005.)